пʼятницю, 30 жовтня 2015 р.

Моніторинг якості освіти у ЗНЗ

Якщо не міряти результати,
то не можна відрізнити успіху від поразки.
Девід Осборн.

В умовах нинішньої геополітичної конкуренції виграє той, хто у внутрішній політиці буде дотримуватися вищого пріоритету розвитку науки, хто в центр державної стратегії ставить освіту та її якість. В широкому розумінні якість освіти є основою якості життя як окремої людини, так і всього суспільства.
Вимірювання якості освіти активізувалося на зламі 20 століття, коли виникло питання:  «Якою має бути освіта в 21 сторіччі?».у відповід на нього ЮНЕСКО створила в 1993 році Міжнародну комісію освіти для 21 століття. Результатом кількарічної роботи комісії став звіт «Освіта : прихований скарб» 1996 року. В ньому освіті у 21 столітті відводилась вирішальна роль як відповідь на виклики світу, який швидко змінюється – глобалізацію цивілізаційні зміни і загрози, трансормацію суспільства. Були сформовані фундаментальні цілі освіти 21 сторіччя.
·                   Вчитися, щоб знати
·                   Вчитися, щоб творити
·                   Вчитися жити разом
·                   Вчитися, щоб бути

Школі відводиться одна з основниз ролей, бо вона повинна  навчити вчитися.
Риси школи, які свідчать про якість її роботи:
1.                Залучення усіх до реалізації ясних і повсюдно прийнятих норм і цілей.
2.                Спільне планування, колегіальна праця у впровадженні змін, їх оцінка.
3.                Позитивне лідерство
4.                Стабільність кадрів
5.                Стратегія постійного вдосконалення кадрів
6.                Навчальний план і програми, які забзпечують всім учням здобуття необхідних знань і вмінь.
7.                Високий рівень залучення і допомоги батьків.
8.                Прагнення до творення шкільних традицій і цінностей.
9.                Максимальне використання час навчання.
10.           Активна і конкретна підтримка владних структур.


Чотири кроки на шляху вимірювання якості
·                   Початок, або крок перший – встановлення показників якості роботи школи.
·                   Другий крок – це добір або приготування знарядь вимірювання якосі.
·                   Третій крок – спосіб збирання даних і аналіз результатів.
·                   Четвертий крок – творення планів розвитку школи.
Вивчаючи документи, які продукують ці інституції, можна окреслити перелік проблем, з яких виникають постуати змін в освіті. Названо десять проблем, що окреслюють основні тнденції  у формуванні освітньої політики у розвинених  країнах
1.                Довготермінове плануування розвитку освіти
2.                Школа повинна готувати до самонавчання
3.                Розвиток громадянського виховання та прав людини
4.                Компетенстність у користуванні компьютером та іншими сучасними ІКТ.
5.                Посилене вивчення іноземних мов.
6.                Багатокультурність
7.                Задоволення освітніх потреб національних і етнічних меншин
8.                Вирівнювання освітніх шансів.
9.                Залучення споживачів освіти до планування і впровадження освітніх змін.
10.           Наближення підготовки вчитея до практики.
Проблеми якості освіти в Україні.
Сьогодні освітня політика України  спрямована на світовий ринок та формується з урахуванням інтеграційних процесів і наближення освітньої системи до європейських освітніх систем. В країнах Євросоюзу спростерігається три тенденції, які потребують загальної уваги:
1.                Демографічні зміни – зменшення учнів та вихід на пенсію викладачів.
2.                Професійна складова  шкільної освіти – компетенції.
3.                Тенденція до автономії шкіл.
В Україні проблеми перекликаються з Євросоюзом , але є і свої
Проблема 1. Урядування. Керування, а також відкритість та підзвітність освіти всіма зацікавленими сторонами.
Рекомендована стратегія : реструктуризувати урядування, керування  і запровадити механізми підзвітності.
Проблема 2. Ефективність використання ресурсів.
Рекомендована стратегія : розробити схеми, які дають змогу використовувати ресурси освіти ефективніше.
Проблема 3. Фінансування освітньої діяльності.
Рекомендована стратегія : домогтися, щоб процес фінансування освітніх установ забезпечував стабільність освітнього процесу, гарантувати якість і справедливість в отриманні освіти.
Проблема 4. Справедливість стосовно можливостей отримати освіту.
Рекомендована стратегія : долати бідність в Україні, забезпечуючи справедливий доступ до освіти.
Проблема 5. Вирівнювання якісних параметрів освіти відповідно основоположних засад нового суспільства та ринкової економіки.
Рекомендована стратегія :  пристосувати систему освітніх послуг  України до потреб ринкової економіки і принципів вікритого суспільства.




Використана література: Навчально-методичний посібник «Державне управління якістю освіти засобами моніторингу». Автори-укладачі: Швидун В.М., Швидун Л.Т.,Дніпропетровськ, 2011р