неділю, 12 січня 2014 р.

Конспект уроку у 7 класі "Клімат Африки"

Мета:  виявити прояви головних кліматотворних чинників та наслідки їхньої дії на прикладі території материка Африка; встановити закономірності змін температури та кількості опадів; формувати поняття про кліматичні пояси та типи клімату Африки; розвивати кмітливість та допитливість; розширювати кругозір учнів; продовжувати формувати навички логічного мислення та самостійного опанування навчального матеріалу
Обладнання:  кліматична карта Африки, атласи, презентація «Клімат Африки»
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Опорні та базові поняття: клімат, кліматотворні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії, показники клімату. Сонячна радіація, підстильна поверхня, циркуляція атмосфери, циклон і антициклон, океанічні течії, основні і перехідні кліматичні пояси, температура повітря, постійні вітри,опади

ЗМІСТ УРОКУ
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Географічна розминка»
Вчитель пропонує пригадати слідуючі поняття:
*    Область атмосфери з низьким тиском у центрі називається… (циклон)
*    Рух повітряних мас над поверхнею землі – це… (вітер)
*    Випромінювання Сонцем тепла та світла – це … (сонячна радіація)
*    Вертикальний атмосферний вихор, що має форму стовпа - … (смерч)
*    Область атмосфери з високим тиском у центрі – це… (антициклон)
*    Типи погоди, що повторюються з року в рік - … (клімат)
*    Дуже швидкий вітер руйнівної сили - … (ураган)
*    Волога, що випадає з хмар … (опади)
*    Найбільша частина Світового океану - … (океан)
*    Складові частини атласу (серед них і кліматична) - … (карти)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Розповідь вчителя:  давайте спробуємо асоціювати слово Африка з іншими словами. Відразу хочеться сказати спека, пустеля. Саме тут в пустелях Африки зафіксовано найвищу температуру +57.8°С. Над морем барханів  повітря неначе тремтить. Роблячи навколишні пейзажі хиткими та оманливими. Це міражі. Швецький дослідник Ч.Андерсон. що побачив Африку у 1850 роках писав: «Важко знайти на світі місце, яке б у більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної самотності, що витав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися. Навіть смерть була б краща, за вигнання до цього краю.» Це уривок про пустелю Наміб. Але крім пустель на цьому величному материку є савани з їх живим світом, і вологі екваторіальні ліси з багатим і різноманітним складом живих істот. То чому ж у Африці така мінлива  природа? З чим це пов’язано?
IV. Вивчення нового матеріалу
Прийом «Мікрофон» (по черзі швидко кожен учень висловлює свою думку, або дає відповідь на запитання)
*    Що таке клімат? (сукупність характерних для певної місцевості типів погоди, що повторюються з року в рік)
*    Під дією яких чинників формується клімат? (кількість сонячної енергії, повітряні маси, підстильна поверхня)
*    На який кліматичний показник впливає сонячна радіація? (на нагрівання повітря)
*    Від чого залежить температура повітря? (від кількості сонячної радіації)
*    На який показник впливає характер підстильної поверхні? (на сонячну енергію і на переміщення повітряних мас)
*    Які типи повітряних мас сформувалися в Африці? (вологі екваторіальні, сухі тропічні, вологі морські)
*    Як впливають течії на формування клімату? (холодні течії не сприяють утворенню опадів)
*    Які області постійного тиску знаходяться над материком? (постійні західні вітри та пасати, які приносять сухе континентальне, або вологе морське повітря)

 Прийом «Мозковий штурм»
 Використовуючи кліматичну карту Африки, графіки, діаграми та ізотерми визначити:
*    Як змінюються температури взимку і влітку на території Африки? Проаналізуйте ізотерми.
*    Чи однакова кількість опадів на всій території? Аналіз кліматичної карти
*    В яких кліматичних поясах лежить Африка?
*    Який тип клімату переважає в Північній і Південній Африці?
Прийом «Робота в групах»
Вчитель об’єднує учнів на 4 групи за кількістю кліматичних поясів без урахування їх повторювання. Кожна група має опрацювати матеріал підручника «Кліматичні пояси та типи клімату» та відповідні карти атласу, скласти опис клімату одного з поясів за планом, заповнюючи таблицю:
Назва поясу
Розташування на території Африки
Особливості клімату (формування різних типів клімату)
Причини, що обумовили ці кліматичні умови
Екваторіальний
Вздовж узбережжя Гвінейської затоки до 7-8°пн.ш. і далі вглиб материка, включаючи більшу частину басейну річки Конго між 5° пн.ш. та 5°пд ш
Переважають екваторіальні повітряні маси, температура повітря протягом року +24…+28°С; висока вологість; область низького атмосферного тиску; слабкі нестійкі вітри; в середньому випадає 1500-2000мм опадів відносно рівномірно протягом усього року; найбільш вологі райони – гірські ділянки узбережжя Гвінейської затоки
Протягом року кут падіння сонячних променів близько 90°, як наслідок – найбільший на Земліі об’єм сонячної енергії та формування області низького тиску
Субекваторіальний
В обох півкулях широкою смугою облямовують екваторіальний пояс
Чітко виокремлені два сезони – літній вологий і зимовий сухий.  Вологі екваторіальні повітряні маси влітку і сухі тропічні взимку. Цей клімат постійно спекотний і перемінно вологий.
Низький атмосферний тиск влітку, який зміщується
Тропічний
Лежать на півночі та півдні Африки
Цілорічно панують спекотні і сухі тропічні континентальні повітряні маси. Температура повітря сягає +50°С, кількість опадів не перевищує 50 мм\р.Переважаючі вітри – північно-східні та південно-східні пасати. На східному узбережжі клімат тропічний вологий. Опадів до 1000 мм/р. цьому сприяють теплі морські течії вздовж східних берегів
Цей клімат спричинює утворення пустель. Холодні течії Атлантики перешкоджають утворенню дощових хмар на заході. Теплі течії на східних узбережжях сприяють утворенню опадів
Субтропічний
Крайні райони на півночі та півдні материка
Влітку тропічні повітряні маси з материка. Взимку західні вітри приносять вологі помірні повітряні маси з океану – йдуть дощі і сніг у горах
Сезонна зміна повітряних мас.
План опису клімату місцевості:
1.     В якому кліматичному поясі та в якій кліматичній області розташована Африка?
2.     Середні температури січня та липня.
3.     В якому напрямку відбуваються зміни температур та чому?
4.     Переважаючі вітри по сезонах
5.     Середньорічна кількість опадів та їх режим
6.     Господарська оцінка кліматичних умов.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Географічний диктант»
Вчитель читає твердження, а учні визначають, якому кліматичному поясу вони відповідають.
1.     Тут формуються області з пустельним і вологим кліматом (тропічний)
2.     У цьому районі повітря насичене вологою, удень,коли його температура підвищується до +28…+30°С, повітряні потоки спрямовуються нагору (екваторіальний)
3.     Характерна риса клімату цього поясу – зміна вологого і сухого сезонів (субекваторіальний)
4.     Особливість цього кліматичного поясу – сухість клімату (тропічний)
5.     У цьому поясі добові амплітуди коливань температур більші за річні (екваторіальний)
6.     Улітку у цьому поясі панують екваторіальні маси повітря, узимку їх заступають тропічні повітряні маси (субекваторіальний)
7.     Пояс займає північні і південні окраїни материка (субтропічний)
VІ. Підсумок уроку
*    Африка – найспекотніший материк земної кулі. Це пояснюється її розташуванням обабіч екватора між тропіками
*    В Африці сформувалися різні типи клімату:
-          екваторіальний постійно спекотний і постійно вологий
-         субекваторіальний постійно спекотний і перемінно вологий
-         тропічний пустельний і тропічний вологий
-         субтропічний із сухим спекотним літом і вологою м’якою зимою
VІІ.Домашнє завдання
-         Прочитати текст підручника пар15, дати усні відповіді на запитання.
-         Випереджувальне домашнє завдання: підготувати коротке повідомлення про одну з річок Африки



Додатковий матеріал до теми «Клімат Африки»
Географічне положення Африки переважно в жаркому тепловому поясі обумовлює надходження величезної кількості сонячного тепла до її поверхні. Сонце протягом всього року тут стоїть високо над обрієм. У тропічних широтах кількість сонячної радіації навіть більша, ніж в екваторіальних, через безхмарне небо та відсутність опадів. Лише в північних та південних окраїнах поступово зменшується кількість сонячної радіації і зменшується температура повітря. В Африці немає звичних для нас холодних зим, на більшій її частині зима й літо розрізняються, головним чином, умовами зволоження. Середня температура повітря в літні місяці майже повсюди перевищує +20°С, а місцями сягає до +36°С. Лише в горах температура падає нижче 0°С.
Крім сонячної радіації велика роль у формуванні клімату Африки належить атмосферній циркуляції, характеру рельєфу та впливу океанічних течій.
Опади на материку розподіляються нерівномірно, що обумовлено розходженнями атмосферного тиску в різних районах. В екваторіальних широтах випадає в середньому 2000-3000 мм на рік. Тут в областях зниженого атмосферного тиску прогріте повітря піднімається вгору, утворюючи хмар та опади. Більшому зволоженню так само сприяє проникнення екваторіального повітря з боку Атлантичного океану. У тропічних широтах у поясах високого атмосферного тиску панують тропічні повітряні маси зі спадними повітряними потоками і дуже малою кількістю опадів (менше 250 мм на рік). У Східній Сахарі зафіксовано своєрідний рекорд безхмарності: Сонце сяє тут 354 дні на рік.
Майже весь материк перебуває під дією постійних вітрів – пасатів, які приходять з областей високого тиску до екватора. У Північній Африці пасати формуються над суходолом, і несуть сухе тропічне повітря. У Південній Африці пасати дмуть із боку Індійського океану і несуть багато вологи. Частина вологи, принесена південно-східними пасатами з океану, випадає на схилах гір Мадагаскару та Драконових, і в міру просування всередину материка повітря стає сухішим. Тут у районі Південного тропіка лежить пустеля Калахарі. На відміну від Сахари, опадів у Калахарі випадає більше, тому там досить часто зустрічається  трав’янистий покрив і, навіть, чагарники. Однак пустелі в Африці є не тільки в середині континенту, але й на узбережжях. Крім високого атмосферного тиску значну роль у їхньому утворенні відіграють холодні течії – Канарська та Бенгальська.  Вони знижують температуру сухого повітря в прибережній частині материка, яке, охолоджуючись, зависає у вигляді туману і створює постійно похмурий пейзаж.
Теплі течії – Гвінейська, Мозамбіцька, мису Голкового. Навпаки. Сприяють насиченню повітря вологою та утворенню опадів.
Внаслідок того, що екватор перетинає Африку майже посередині, кліматичні пояси. За винятком екваторіального, повторюються на її території двічі.
Кліматичні пояси. На території Африки виділяють екваторіальний, два субекваторіальних, два тропічних та субтропічний пояси. Найбільші площі припадають на субекваторіальні та тропічні пояси.
Екваторіальний пояс охоплює частину басейну ріки Конго та узбережжя Гвінейської затоки. Тут панує одна пора року – літо. Протягом всього часу зберігаються високі показники середніх температур +27°…+28°С. У середньому в екваторіальному поясі випадає 2000-3000 мм опадів на рік. Високі температури повітря в поєднанні з підвищеною вологістю – основні ознаки екваторіального типу клімату. На північ і південь від екваторіального поясу до 17°-20° пн. і пд. Широти панує субекваторіальний тип клімату із сезонною зміною напрямку руху повітряних мас. Протягом літнього дощового сезону погоду формує вологе і тепле екваторіальне повітря. Часто бувають грози, іноді протягом тривалого часу зберігається суцільна хмарність із тривалими дощами. Узимку екваторіальні повітряні маси заступають тропічні – сухі і жаркі. У разі віддалення від екватора  тривалість сухого періоду збільшується. Цілорічно тепла і волога погода в екваторіальному поясі сприяє росту і розвитку рослин, які постійно випаровують вологу. Вологість повітря дуже висока – маже 100%. Від надмірної вологи стіни будинків, одяг, різні предмети вкриваються пліснявою, а залізні вирби швидко іржавіють.
Тропічні пояси відповідають тропічним широтам обох півкуль. Для них характерна перевага континентальних тропічних повітряних мас, що формують тропічний пустельний клімат. У Сахарі літнього дня стовпчик термометра долає позначку +50°С, а пісок і камені розжарюються до +70°С. Вночі температура падає до +10°С, а то і до 0°С. Тропічне континентальне повітря Сахари надзвичайно сухе. Його вологість така низька, що в людини можуть тріскатися губи, шкіра і, навіть, нігті.У Південній Африці тропічний пояс поширений на меншій площі. У південно-східній частині тропічного поясу під впливом пасатів,які дмуть із боку Індійського океану, формується тропічний вологий тип клімату.
Крайні північ і південь материка лежать у субтропічних пояхах. На півночі на узбережжі Середземного моря та на південно-захіному краї Африки – клімат субтропічний середньоземноморський із сухою спекою влітку +27°С…+28°С і пануванням тропічного повітря, теплою вологою зимою +10°С…+12°С і перевагою помірних повітряних мас. На південно-східному узбережжі під впливом південно-східних пасатів формується субтропічний клімат із рівномірним зволоженням. Кліматичні умови субтропічних поясів в Африці найбільш сприятливі для проживання людей.
У горах Атлас і на вулканах Центральної Африки чітко виражена кліматична висотна поясність. Із збільшенням висоти в горах кількість опадів зростає, а температура падає. На високих вершинах гір залягають вічні сніги та льодовики.
Пустеля Сахара. Клімат та рельєф пустелі перетворюють її землю на пекло. На Землі немає такого місця,де б не було дощу.  Однак у внутрішніх районах Сахари є території, де дощу чекають роки, а то і десятиліття. А дощ йде лише на висоті, не досягаючи землі. Через великий нагрів землі в навколоземному шарі атмосфери виникають більш-менш розграничені шари повітря, на стиках яких сонячне проміння преломлюється, і це призводить до виникнення міражів:  в полудневу спеку на горизонті виникають повітряні озера, які рухаються, або величезні водні території.

З усіх атмосферних явищ в Сахарі найтяжче впливають на людину тривалі бурі. Вітер пустелі викликає істинні страждання вже тоді, коли повітря прозоре, але ще важче його перенести, коли він несе частинки породи – пісчинки. Пилові бурі трапляються частіще, ніж піщані. Такі бурі схожі на пожари, які охоплюють все навколо. А клуби диму-піску та пилу – піднімаються високо в небо. Бурі в пустелі мають надзвичайну силу. Швидкість вітру досягає 50м/с, а іноді більше. Спостереження показують, що в пустелі лише 6 днів із 100 бувають безвітряними. Досить добре відомі місцевим жителям гарячі вітри північної Сахари – сірокко. Вони дмуть з центру пустелі, за декілька годин знищують весь врожай. Ці вітри різного атмосферного походження.

Портфоліо Бондаренко Л.А.

Конспект уроку у 7 класі "Води суходолу Африки"

Мета:   сформувати в учнів уявлення про особливості вод суходолу; систематизувати знання про гідрологічні особливості; продовжити виховання бережного ставлення до природи та вміння здобувати та застосовувати інформацію.
Обладнання:  фізична карта Африки та світу, атласи, презентації  «Внутрішні води Африки»,«Озера Африки»
Тип уроку: комбінований
Опорні та базові поняття:  Ніл – найдовша річка світу, Конго – друга за повноводністю річка світу, Таньганьїка – друге за глибиною озеро світу, артезіанський басейн Сахари – один з найбільших у світі, річка і її частини; озера і їх типи за походженням озерних улоговин.

ЗМІСТ УРОКУ
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями
1.     Якими водами живляться річки і від чого залежить їхній режим? (дощовими, талими сніговими і льодовиковими та підземними водами. Від джерела живлення залежить об’єм води і зміни її рівня в річці)
2.     У яких районах материка кліматичні умови є найбільш сприятливими для утворення річок? ( в екваторіальному кліматі за рахунок дощів річки повноводні цілорічно, в субекваторіальних областях – тільки влітку. В посушливих районах з тропічним кліматом річок мало – вони не мають зв’язку зі Світовим океаном, це область внутрішнього стоку.)
3.     Чим відрізняються рівнинні і гірські річки? (рівнинні річки утворюють широкі неглибокі долини, мають невелику швидкість течії, гірські – вузькі і глибокі долини та велику швидкість течії.)
4.     У яких районах Африки річки мають гірський характер? (південь та схід Африки)
5.     Які типи озер розрізняють за озерними улоговинами? (тектонічні, загатні, вулканічні, льодовикові, заплавні, лиманні)
6.     Чим стічні озера відрізняються від безстічних? (із стічних озер річки витікають, а з безстічних – не витікають)
7.     Як утворюються підземні води? (в надра вода надходить переважно з атмосферних опадів. Дощові і талі води просочуються вглиб земної кори. Там вони нагромаджуються у порах та тріщинах порід)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Розповідь вчителя:   Історія більшості давніх цивілізацій пов’язана з річками. Давній Єгипет називають даром Нілу – найбільшої річки земної кулі. Якби не було його життєдайних вод – на місці Єгипту простяглася б пустеля.
Прийом «Мікрофон»
Учні передають один одному уявний мікрофон. Відповідаючи на запитання та доповнюючи один одного.
*    Чому ми вивчаємо тему «Вода»? З якою метою?
*    Чи знадобляться в подальшому житті знання з даної теми?
*    Чому вода найцінніший мінерал на Землі?
*    Яке значення має вода для окремих регіонів Африки?
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя:
Річки Африки належать до трьох басейнів: Атлантичного океану, Індійського океану та внутрішнього стоку. Дивовижне відкриття зробили вчені у 1958 році. За допомогою радіоізотопів ними була виявлена річка, що протікає під Нілом. Причому її середньорічна витрата води в 6 разів більша, ніж у Нілу, і складає близько 500 км.кв
Дві найдовші річки світу – це Ніл в Африці і Амазонка у Пд Америці. Географи дотепер сперечаються, яка з них довша. Більшість віддає перевагу Нілу, вважаючи його довжиною 6670 км, а довжину Амазонки – 6448 км.
Вважається, що найбільше у світі підземне озеро знаходиться на глибині 60 м в Намібії (Африка) в печері Драхенхаухлох. Воно виявлене в 1986 році. Площа його акваторії складає більше 2 га. Максимальна глибина 90 м.
Третина Африки – це область внутрішнього стоку в основному тимчасових водотоків. Області з тропічним кліматом – Сахара і частина Калахарі – майже не мають річок. Їх перетинають ваді – сухі гирла. Що наповнюються водою лише після дощів.
Більшість річок Африки стікає в Атлантику.
Прийом «Робота в групах»
 Учні розподіляються за групами і складають характеристику найбільших річок Африки, використовуючи план характеристики  річки, карти атласу та текст підручника:
1.     Географічне положення. На якому материку та в якій його частині протікає
2.     Де бере початок та куди впадає
3.     Напрям течії
4.     Яка залежність характеру течії від рельєфу місцевості по якій протікає річка?
5.     Зміна стоку за порами року
6.     Притоки річки
7.     Характер використання людиною
8.     Екологічні проблеми
Прийом «Мандрівка»
Вчитель показує на карті озера Африки.
Прийом «Конспект»
Охарактеризувати найбільші озера Африки за картами атласу та текстом підручника, використовуючи план характеристики озера:
1.     Географічне положення
2.     Як утворилася озерна улоговина
3.     Найбільша глибина
4.     Солоність
5.     Стічне або безстічне
6.     Характер берегів
7.     Господарська діяльність людини. Екологічні проблеми озера


V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Картографічна лабораторія» практична робота №8 «Нанесення на к/к назв основних географічних об’єктів Африки»
-         Річки
-         Озера
VІ. Підсумок уроку
Прийом «Кросворд»
і
4т
а
н
г
а
н
ь
ї
к
а
м
д
т
б
6к
о
н
г
о
е
р
з
7н
і
г
е
р
5н
і
л
я

Вертикаль:
1.      Річка починається на плато Лунда, утворює численні пороги та водоспади і впадає в Індійський океан (Замбезі)
2.      Це найбільше озеро Африки (Вікторія)
3.      Для озера характерні сезонні коливання води і максимальна глибина 7 км  (Чад)
Горизонталь:
4.      Друге озеро у світі за глибиною (Танганьїка)
5.      Річка починається у південній півкулі і тече у північному напрямку через різні кліматичні пояси (Ніл)
6.      За річним стоком річка посідає перше місце на континенті (Конго)
7.      Річка впадає у Гвінейську затоку, утворюючи дельту(Нігер)
Прийом «Довідник»
Озеро
Солоність  (%)
Прісне
Менше ніж 0.1%
Солонувате
0.1% - 3.5%
Солоне
Понад 3.5%

VІІ.Домашнє завдання
-          Прочитати текст підручника пар16, дати усні відповіді на запитання.
-          закінчити практичну роботу


Додатковий матеріал до теми «Води суходолу»
*    В Африці існує озеро, вода якого забарвлена у рожевий колір. Воно так і називається Рожеве озеро. Озеро знаходиться недалеко від Дакара – столиці Сенегалу. Сам факт появи води рожевого кольору науково не пояснений. Одна з існуючих гіпотез говорить про підвищену концентрацію у воді мікроорганізмів, які і забарвлюють воду в такий незвичний колір. Інше припущення пояснює такий колір великою концентрацією магнію. Вода Рожевого озера містить багато  солі і має гірко-солоний присмак.
*    Озера дивують не лише забарвленням. Не можна не згадати про таку чудасію, як озеро з чорнила. Побачити його, а також випробувати на папері якість його чорнила можна. Але для цього треба побувати в Алжирі і розшукати там селище Седі-Бель. Поблизу нього і знаходиться чорнильне озеро. Рецепт природного чорнила простий. В озеро впадають дві річки. Вода однієї з них приносить багато розчинених солей заліза. У воді іншої містяться гумінові речовини, що утворюються в грунті при розкладання рослинних залишків. Змішуючись, ці речовини і дають чорнильну рідину.