Мета:
сформувати в учнів
уявлення про особливості вод суходолу; систематизувати знання про гідрологічні
особливості; продовжити виховання бережного ставлення до природи та вміння
здобувати та застосовувати інформацію.
Обладнання:
фізична карта Африки та світу, атласи, презентації «Внутрішні води Африки»,«Озера Африки»
Тип уроку: комбінований
Опорні та базові
поняття: Ніл – найдовша
річка світу, Конго – друга за повноводністю річка світу, Таньганьїка – друге за
глибиною озеро світу, артезіанський басейн Сахари – один з найбільших у світі,
річка і її частини; озера і їх типи за походженням озерних улоговин.
ЗМІСТ УРОКУ
І.Організаційний
момент
ІІ.
Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями
1.
Якими водами живляться річки і від чого
залежить їхній режим? (дощовими, талими
сніговими і льодовиковими та підземними водами. Від джерела живлення залежить
об’єм води і зміни її рівня в річці)
2.
У яких районах материка кліматичні умови
є найбільш сприятливими для утворення річок? ( в екваторіальному кліматі за рахунок дощів річки повноводні
цілорічно, в субекваторіальних областях – тільки влітку. В посушливих районах з
тропічним кліматом річок мало – вони не мають зв’язку зі Світовим океаном, це
область внутрішнього стоку.)
3.
Чим відрізняються рівнинні і гірські
річки? (рівнинні річки утворюють широкі
неглибокі долини, мають невелику швидкість течії, гірські – вузькі і глибокі
долини та велику швидкість течії.)
4.
У яких районах Африки річки мають
гірський характер? (південь та схід Африки)
5.
Які типи озер розрізняють за озерними
улоговинами? (тектонічні, загатні,
вулканічні, льодовикові, заплавні, лиманні)
6.
Чим стічні озера відрізняються від
безстічних? (із стічних озер річки
витікають, а з безстічних – не витікають)
7.
Як утворюються підземні води? (в надра вода надходить переважно з
атмосферних опадів. Дощові і талі води просочуються вглиб земної кори. Там вони
нагромаджуються у порах та тріщинах порід)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Розповідь
вчителя: Історія
більшості давніх цивілізацій пов’язана з річками. Давній Єгипет називають даром
Нілу – найбільшої річки земної кулі. Якби не було його життєдайних вод – на
місці Єгипту простяглася б пустеля.
Прийом
«Мікрофон»
Учні передають один одному уявний мікрофон. Відповідаючи
на запитання та доповнюючи один одного.
Чому ми
вивчаємо тему «Вода»? З якою метою?
Чи
знадобляться в подальшому житті знання з даної теми?
Чому
вода найцінніший мінерал на Землі?
Яке
значення має вода для окремих регіонів Африки?
IV.
Вивчення нового матеріалу
Розповідь
вчителя:
Річки Африки належать до трьох басейнів: Атлантичного
океану, Індійського океану та внутрішнього стоку. Дивовижне відкриття зробили
вчені у 1958 році. За допомогою радіоізотопів ними була виявлена річка, що
протікає під Нілом. Причому її середньорічна витрата води в 6 разів більша, ніж
у Нілу, і складає близько 500 км.кв
Дві найдовші річки світу – це Ніл в Африці і Амазонка у
Пд Америці. Географи дотепер сперечаються, яка з них довша. Більшість віддає
перевагу Нілу, вважаючи його довжиною 6670 км, а довжину Амазонки – 6448 км.
Вважається, що найбільше у світі підземне озеро
знаходиться на глибині 60 м в Намібії (Африка) в печері Драхенхаухлох. Воно
виявлене в 1986 році. Площа його акваторії складає більше 2 га. Максимальна глибина
90 м.
Третина Африки – це область внутрішнього стоку в
основному тимчасових водотоків. Області з тропічним кліматом – Сахара і частина
Калахарі – майже не мають річок. Їх перетинають ваді – сухі гирла. Що наповнюються водою лише після дощів.
Більшість річок Африки стікає в Атлантику.
Прийом «Робота в
групах»
Учні
розподіляються за групами і складають характеристику найбільших річок Африки,
використовуючи план характеристики
річки, карти атласу та текст підручника:
1.
Географічне положення. На якому материку
та в якій його частині протікає
2.
Де бере початок та куди впадає
3.
Напрям течії
4.
Яка залежність характеру течії від
рельєфу місцевості по якій протікає річка?
5.
Зміна стоку за порами року
6.
Притоки річки
7.
Характер використання людиною
8.
Екологічні проблеми
Прийом
«Мандрівка»
Вчитель показує на карті озера Африки.
Прийом
«Конспект»
Охарактеризувати найбільші озера Африки за картами атласу
та текстом підручника, використовуючи план характеристики озера:
1.
Географічне положення
2.
Як утворилася озерна улоговина
3.
Найбільша глибина
4.
Солоність
5.
Стічне або безстічне
6.
Характер берегів
7.
Господарська діяльність людини.
Екологічні проблеми озера
V.
Закріплення вивченого матеріалу
Прийом
«Картографічна лабораторія» практична робота №8 «Нанесення на к/к назв основних
географічних об’єктів Африки»
-
Річки
-
Озера
VІ. Підсумок уроку
Прийом
«Кросворд»
2в
|
|||||||||||
1з
|
3ч
|
і
|
|||||||||
4т
|
а
|
н
|
г
|
а
|
н
|
ь
|
ї
|
к
|
а
|
||
м
|
д
|
т
|
|||||||||
б
|
6к
|
о
|
н
|
г
|
о
|
||||||
е
|
р
|
||||||||||
з
|
7н
|
і
|
г
|
е
|
р
|
||||||
5н
|
і
|
л
|
я
|
Вертикаль:
1.
Річка починається на плато Лунда,
утворює численні пороги та водоспади і впадає в Індійський океан (Замбезі)
2.
Це найбільше озеро Африки (Вікторія)
3.
Для озера характерні сезонні коливання
води і максимальна глибина 7 км (Чад)
Горизонталь:
4.
Друге озеро у світі за глибиною
(Танганьїка)
5.
Річка починається у південній півкулі і
тече у північному напрямку через різні кліматичні пояси (Ніл)
6.
За річним стоком річка посідає перше
місце на континенті (Конго)
7.
Річка впадає у Гвінейську затоку,
утворюючи дельту(Нігер)
Прийом «Довідник»
Озеро
|
Солоність (%)
|
Прісне
|
Менше ніж 0.1%
|
Солонувате
|
0.1% - 3.5%
|
Солоне
|
Понад 3.5%
|
VІІ.Домашнє
завдання
- Прочитати текст підручника пар16, дати усні відповіді на запитання.
- закінчити практичну роботу
Додатковий
матеріал до теми «Води суходолу»
В Африці
існує озеро, вода якого забарвлена у рожевий колір. Воно так і називається
Рожеве озеро. Озеро знаходиться недалеко від Дакара – столиці Сенегалу. Сам
факт появи води рожевого кольору науково не пояснений. Одна з існуючих гіпотез
говорить про підвищену концентрацію у воді мікроорганізмів, які і забарвлюють
воду в такий незвичний колір. Інше припущення пояснює такий колір великою
концентрацією магнію. Вода Рожевого озера містить багато солі і має гірко-солоний присмак.
Озера
дивують не лише забарвленням. Не можна не згадати про таку чудасію, як озеро з
чорнила. Побачити його, а також випробувати на папері якість його чорнила
можна. Але для цього треба побувати в Алжирі і розшукати там селище Седі-Бель.
Поблизу нього і знаходиться чорнильне озеро. Рецепт природного чорнила простий.
В озеро впадають дві річки. Вода однієї з них приносить багато розчинених солей
заліза. У воді іншої містяться гумінові речовини, що утворюються в грунті при
розкладання рослинних залишків. Змішуючись, ці речовини і дають чорнильну рідину.
Немає коментарів:
Дописати коментар