субота, 11 січня 2014 р.

Африка. Особливості географічного положення материка, елементи берегової лінії, дослідження та освоєння.

Мета: дати відомості, систематизувати, поглибити та закріпити знання про географічне положення материка; виявити особливості положення Африки; вдосконалювати навички роботи з картою, атласом та додатковою літературою; вчити самостійно робити висновки, спираючись на вивчений та знайдений самостійно матеріал; розвивати інтерес до предмета; виховувати бережне ставлення до ресурсів Землі.
Обладнання: атласи, підручник, фізична карта Африки, контурні карти, плани характеристики географічного положення материка, презентація «Африка».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Опорні та базові поняття: материк, частина світу, географічне положення,півкулі, меридіани, паралелі, Гондвана, частини Світового океану, площа материка, екватор, нульовий меридіан, крайні точки, дослідники
Номенклатура: океани: Атлантичний, Індійський; моря:Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Сідра, Аденська, Суецький канал; протоки:Баб-ель-Мандебська, Мозамбіцька; острови:Мадагаскар, Канарські; півострів: Сомалі; крайні точки:мис Рас-Енгела, мис Голковий, мис Альмаді, мис рас-Гафун
ЗМІСТ УРОКУ
І.Організаційний момент
Прийом «Асоціація»
Вчитель говорить слово «Африка» і пропонує учням по черзі висловити всі асоціації, які виникають при цьому (спека, пустеля, савана,жирафи, слони). Вчитель пропонує після вивчення теми знову повернутися до прийому «Асоціацій» і висловити всі асоціації після вивчення теми.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Географічна розминка»
Вчитель пропонує пригадати слідуючі поняття:
*    Півкуля - …  (частина світу умовно розділена екватором на північну та південну)
*    Екватор - … (уявна лінія, яка розділяє Землю на дві півкулі)
*    Материк -…  (уявна лінія, яка сполучає північний та південний полюс)
*    Нульовий меридіан -… (меридіан, який проходить через Грінвічську обсерваторію і від нього починається відлік довготи)
*    Частина світу - … (один з континентів)
*    Полюси - … (ті точки, де земна вісь входить і виходить із глобуса Землі)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Розповідь вчителя: Африка – материк величезних східчастих рівнин, плато, плоскогір’їв, нагір’їв. Це материк саван і пустель. Це батьківщина слонів, жирафів та баобабів. Це прабатьківщина блюзу – музики,яка сьогодні дуже популярна у світі. Це материк, на якому проживають люди з іншим кольором шкіри – бо вона спечена сонцем, і овіяна вітрами. І це все -Африка.
Прийом «Словничок».
-         Африка – в перекладі з грецького «безморозний»
-         Африка – походить від назви берберського племені африги і означає «той, що не знає холоду»
Приймом «Відстрочена загадка»
Вчитель пропонує здогадатися та обґрунтувати свою здогадку про те, чому під час вивчення буде розглядатися лише питання дослідження Африки,а не її відкриття?
IV. Вивчення нового матеріалу
Прийом «Робота в групах»
Учні отримують план характеристики материка. Діляться на 4 групи і готують відповіді на 2 запитання з плану характеристики материка, потім діляться з іншими учасниками інформацією


Назва групи
Запитання
1
1.     Географічне положення материка
2.     Історія відкриття, дослідження та освоєння материка

2
1.     Особливості рельєфу, геологічної будови та корисних копалин материка
2.     Клімат та чинники, що його утворили. Кліматичні пояси, області та типи клімату материка

3
1.     Внутрішні води та їх залежність від клімату
2.     Грунтово-рослинний покрив і тваринний світ материка
4
1.     Природні комплекси: зони та країни. Охорона природи на материку
2.     Природні ресурси. Населення та господарство. Політична карта материка. Найбільші держави та їх характеристика
Прийом «Випереджуюче домашнє завдання»
Заздалегідь отримавши завдання, учні розповідають, користуючись опорною схемою про дослідження материка
Учень 1. Відомо, що 3.5 тисячі років тому єгиптяни здійснювали далекі плавання вздовж берегів Червоного моря на південь. Фараони посилали своїх підданих у країну Пунт (нині Ефіопія і Сомалі) по слонову кістку, золото і цінні породи дерев. В ті часи ще ніхто не знав, що Африка з усіх боків омивається водою. Лише фінікійці у 6 ст до н.е. обігнули Африку і довели. Що вона омивається водою. А для європейців та азіатів – найближчих сусідів впродовж віків материк залишався невідомим. У ті часи існувало переконання, що жити в жаркому екваторіальному кліматі неможливо, бо сонце там обпалює людей до чорного кольору, а море кипить і випаровується. В 14 ст  Ібн Батутта під час воїх численних подорожей перетнув Сахару, і дослідив узбережжя Східної Африки і Західний Судан.
Учень 2. В 15 ст чималих зусиль доклали португальські мореплавці, які шукали шлях до Індії. У 1488 році Бартоломео Діаш проплив уздовж західного узбережжя Африки і осягнув її південних околиць. Він відкрив миси Доброї Надії та Агульяс. Через 10 років дослідження продовжив Васко да Гама – так розвідники Індії встановили обриси материка Африка. Португальці привезли в Європу перших чорношкірих африканців-рабів.
Учень 3. А внутрішні райони ще довго залишалися невідомими. Лише у 19 ст Давід Лівінгстон – лікар і мандрівник  - пертнув Південну Африку із заходу на схід. Він здійснив плавання по річці Замбезі, відкрив великий водоспад вікторія, дослідив озера Ньяса і Таньганьїка, описав місцеві види рослин і тварин. Перетнув у 1849 році Калахарі і встановив що це напівпустеля.він помер, прагнучи знайти витоки Нілу.
Учень 4. Наш земляк Єгор Ковалевський теж досліджував Африку. Він здобув освіту гірничого інженера у Харкові, і його відрядили у Єгипет для пошуків родовищ золота. Він виконав своє завдання і багато подорожував: описав рельєф маловідомого тоді Ефіопського нагір’я ; першим припустив, що головним витоком Нілу є Білий Ніл, а не Голубий, як тоді вважали. І що його верхівя треба шукати у екваторіальних районах.
Прийом «Материк в цифрах»
*    Площа – 30.3 млн км.кв  з островами(друге місце у світі)
*    Населення – більш як 870 млн.осіб (друге місце у світі)
*    Довжина берегової лінії – 30.5 тис км (третє місце у світі)
*    Середня висота над рівнем моря – 650 м (четверте місце у світі)
*    Найвища точка над рівнем моря – г.Кіліманджаро 5895 м
*    Найнижча точка над рівнем моря – западина Ассаль  (-155 м)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Картографічна лабораторія» Практична робота№7 «Визначення координат крайніх точок Африки»
Нанести на контурну карту Африки:
1.     Крайні точки Африки та їх координати
2.     Океани, затоки, протоки та моря, що омивають Африку
3.     Визначити протяжність із півночі на південь та із заходу на схід.
4.     Острови та півострови Африки
Прийом «Експрес-тести»
1.     Назвіть крайні північну та південну точки Африки
a.     Мис Рас-Енгела та мис Агульяс (Голковий) (так)
b.     Мис Рас-Енгела та мис Альмаді
c.      Мис Агульяс та мис Рас-Гафун
2.     Відносно нульового меридіану Африка лежить у
a.     Західній півкулі
b.     Східній півкулі
c.      У Східній півкулі, лише невелика частина у Західній (так)
3.     Чим відокремлена Африка від інших материків?
a.     Водами Аталнтичного і Тихого океанів
b.     Водами Індійського океану
c.      Водами Атлантичного і Індійського океанів (так)
4.     Де проходить екватор на території Африки?
a.     Майже посередині (так)
b.     Далі на північ
c.      Далі на південь
Прийом «Вірю-не вірю»
Вчитель заздалегідь роздав кожному учневі червоні та зелені прапорці або картки, пропонуючи підняти зелений в разі згоди, та червоний в разі, якщо учень не згоден, обґрунтовуючи свою думку.
1.     Африка – найбільший материк світу за площею (не вірю)
2.Африка – найбільший уламок Гондвани (вірю)
3.Африка лежить в обох півкулях (вірю)
4.Африку омивають три океани (не вірю)  
5.На півночі Африку омиває Червоне море (не вірю)
6.Гвінейська затока – найбільша у світі (вірю)
7.Мозамбіцька протока – найдовша у світі (вірю)
8.Африку називають улюбленицею Сонця (вірю)
9. Африку відкрив Васко да Гама (не вірю)
10.Африка- це колиска людства (вірю)
VІ. Підсумок уроку
*    Африка – другий за площею материк світу
*    Це – колиска людства. Яку досліджували Лівінгстон, Ковалевський, Діаш, Стенлі
*    Вона лежить в усіх півкулях (північній, південній, західній і східній)
*    Має не дуже розчленовану берегову лінію
*    Омивається двома океанами: Атлантичним і Індійським; двома морями: Середземним і Червоним; до неї прилягають Гвінейська і Аденська затоки, Гібралтарська і Баб ель Мандебська протоки, острів Мадагаскар, що відділяється Мозамбіцькою протокою.
VІІ.Домашнє завдання
Прочитати текст підручника пар13, дати усні відповіді на запитання та закінчити практичну роботу.

Додатковий матеріал до теми «Африка. Особливості географічного положення материка, елементи берегової лінії, дослідження та освоєння.»
Немає іншого континенту у світі, який постраждав би від колоніального гніту більше, ніж Африка. Цей материк був районом головної європейської колонізації, яка почалася більш як 2000 років тому у Північній Африці. В епоху Великих географічних відкриттів, починаючи з 15 ст колонізація материка перемістилася у центральну частину. Африка перетворилася на «заповідне поле охоти на чорношкірих». Работоргівля призвела до запустіння багатьох областей, розвалу господарства, розпаду державності, принесла велику шкоду культурі африканських народів. В результаті торгівлі людьми населення континенту скоротилося більш ніж на 100 млн чоловік.

                                                                                                  По Х.Лангер,З .Лангер

Ель-Уед один з найкрасивіших оазисів Алжирської Сахари. Він лежить серед пісків Великого Східного Ерга. Із зовнішнім світом його пов’язує асфальтоване шоссе – адже Ель_Уед  - столиця адміністративного округу Суф. Життя серед пісчаного моря примушувало людей пристосовуватися до цих нелегких умов. За довгі тисячоліття у Суфі зявилися   свої особливості побуту. Для будівництва використовують гіпс, деревину та листя пальм. Друга особливість оазисів у Суфі – тутешні пальмові насадження. Кожен оазис у Сахарі оточений пальмовими садами. Серед пісків ростуть тисячі фінікових пальм – це основа існування місцевих жителів. Селяни риють в піску глибокі ями, саджають в них пальми, які корінням досягають грунтових вод глибини 6-15 м. В кожній ямі росте 50-100 пальм. В Суфі вирощують 15 сортів фініків. Але лише один вид іде на експорт – деглентур, або мускатний фінік. Багато жителів округу Суф займаються традиційним ткацтвом килимів. Шерсть, з якої тчуть килими купують у кочівників. Особливістю місцевих килимів є декоративний хрест посеред кожного килима. Так званний «хрест Суфі», по якому видно. Що килим витканий у Алжирі.   

Немає коментарів:

Дописати коментар