Тема:
Тектонічна будова Дніпропетровської області.
Мета:
відновити відомості про тектонічні структури Східноєвропейської платформи, на
якій знаходиться Дніпропетровська обл., дати характеристику цих структур,
пригадати основні терміни та поняття; виховувати вміння слухати та доповнювати
одне одного, працювати в парах та самостійно, систематизувати та збирати
інформацію.
Тип уроку:
вивчення нової теми
Обладнання:
підручник, фізична карта Дніпропетровської області, презентація «Тектоніка
Дніпропетровщини»
Опорні та базові
поняття: платформа, щити, западини, області складчастості
Географічна
номенклатура: Східно-Європейська платформа, Український кристалічний
щит,Дніпровсько-Донецька западина, причорноморська западина
Зміст уроку:
І.Організаційний момент: перевірка присутності учнів, їх
підготовка до уроку,організація уваги учнів, психологічний настрій на роботу.
ІІ.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Прийом «Бліц-опитування»
1.
Які два головних типи материкової кори
вам відомо? /материкова та океанічна/
2.
З чого утворена материкова кора?
/осадовий, гранітовий і базальтовий шари/
3.
З чого утворена океанічна кора?
/осадовий і базальтовий шари. Кора дуже тонка/
4.
Що називають літосферними плитами?
/величезні блоки, на які розбита земна кора з частиною верхньої мантії глибокими
розломами/
5.
Що утворюється внаслідок зіткнення двох
літосферних плит з материковою корою? /краї зминаються у складки, породжуючи
гірські хребти/
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
учнів
Прийом «Дивуй!»
Протягом мільярдів років земна кора зазнавала змін:
розламувалася на велетенські скиби, прогиналася западинами, вигиналася горами,
поки не набула сучасного вигляду. Рухи літосферних плит змінюють обриси
материків. У 1912 році німецький геофізик Альфред Вегенер сформулював гіпотезу
дрейфу материків, припустивши, що за сивої давнини обриси материків були зовсім
іншими, ніж зараз. А у 1990 –х роках було висунуто теорію літосферних плит, яка
стверджувала, що плити повільно (2-5 см на рік) переміщуються по астеносфері .
Вчені вважають, що джерелом енергії руху літосферних плит є внутрішнє тепло
Землі.
Сотні мільйонів років тому існував єдиний велетенський
материк – Пангея, який був оточений водами океану Панталасса. Рухи літосферних
плит привели до розколу Пангеї на два материки – Лавразію та Гондвану. З часом
і вони розпалися на окремі ділянки. Які продовжували рухатися і утворили
сучасні материки. Із часом плити розходяться в різні боки. Прослизають одна
повз одну або зіштовхуються. На межах літосферних плит виникають
серединно-океанічні хребти, глибоководні жолоби, тріщини, відбуваються процеси
гороутворення.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Прийом
«Шпаргалка»
Використовуючи матеріал підручника ,відомості
випереджувального домашнього завдання та презентацію «Тектоніка
Дніпропетровщини» вчитель пропонує створити картосхему
![]() |
|
|
|
Прийом «Географічний словничок»
Тектоніка –
наука, яка вивчає особливості будови земної кори та рухи літосферних плит.
Тектонічні структури –
платформи та пояси складчастості.
Платформи –
складають основу літосферних плит. Це великі відносно стійкі та вирівняні
ділянки земної кори.
Пояси складчастості (сейсмічні
пояси) – рухомі ділянки земної кори, які розташовані на межі
літосферних плит.
Землетруси –
підземні поштовхи і коливання земної кори, зумовлені раптовим звільненням
накопиченої енергії земних надр в ході тектонічних процесів.
Вулканізм –
сукупність явищ, пов’язаних з
переміщенням магми в земній корі та
виливанням її на поверхню у вигляді лави.
Магма – це
речовина мантії, що складається з розплавлених
гірських порід та мінералів.
Прийом «Випереджувальне домашнє завдання»



V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом
«Картографічна лабораторія»
Використовуючи підручник, вчитель пропонує нанести на контурну карту тектонічну будову
території Дніпропетровської області, а саме:






VI.Підсумок уроку.
На території Дніпропетровської області зчленовуються
найбільші тектонічні структури Східно-Європейської платформи – Український
кристалічний щит, Дніпровсько-Донецька западина та Причорноморська западина.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст підручника та конспект