пʼятниця, 6 грудня 2013 р.

Геральдична символіка Дніпропетровщини. конспект уроку

Тема:Екскурсія до шкільного краєзнавчого музею (відділ історії) та ознайомлення з геральдичною символікою рідного краю
Мета: пригадати та доповнити знання про геральдичну символіку краю, дати характеристику з точки зору геральдики символів краю: герба, прапора та девізу; виховувати  цікавість до історії виникнення краю, історичних змін від давнини до сьогодення, гордість за свою землю та шану людям, які на ній живуть, виховувати комунікативність у роботі в групах, повагу до думки інших, вміння слухати та чути своїх товаришів.
Тип уроку: вивчення нової теми
Обладнання: підручник, плакати з геральдичною символікою Дніпропетровської області, презентація «Сучасне і минуле у символах рідного краю».
Опорні та базові поняття: міста, містечка, СМТ,хутори, села та селища
Географічна номенклатура: Дніпропетровська область 
Зміст уроку:
І.Організаційний момент: перевірка присутності учнів, їх підготовка до уроку,організація уваги учнів, психологічний настрій на роботу.
ІІ.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Прийом «Кросворд»
8.д
1.п
е
р
е
щ
е
п
и
н
е
10г
і
9.т
е
2.д
н
і
п
р
о
п
е
т
р
о
в
с
ь
к
7.к
р
п
г
11с
о
о
о
3.я
в
о
р
н
и
ц
ь
к
и
й
з
н
а
н
и
і
4.ф
е
о
д
о
с
і
й
5.а
н
т
р
о
п
о
н
і
м
и
і
й
і
я
6.п
е
т
р
и
к
і
в
с
ь
к
и
й
а



Горизонталь:
1.     Наймолодше місто Дніпропетровської області /Перещепине/
2.     Обласний центр регіону /Дніпропетровськ/
3.     Видатний український географ-краєзнавець, історик, філолог, який детально вивчив і описав р.Дніпро, багато населених пунктів, етнографічні традиції, козацьку минувшину, збагатив експонатами колекцію музею. /Яворницький/
4.     Церковне імя першого демографу регіону О.М.Макаревського /Феодосій/
5.     Об’єкти, назви яких пішли від особистих імен, прізвищ, або прізвиськ /Антропоніми/
6.     Один з районів Дніпропетровщини, який славиться своїми художниками далеко за межами країни /Петриківський/
Вертикаль:
7.     Імя  козака, на честь якого названо село Малокозирщину /Козир/
8.     Найбільша річка Дніпропетровської області /Дніпро/
9.     Географічна наука, що займається вивченням, походженням назв місць /Топоніміка/
10.                        Наука, яка займається землеописом. /Географія/
11.                        Один з кольорів Великого герба Дніпропетровської області /Синій/
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Розповідь вчителя
 Давні європейські традиції має територіальна символіка – геральдичні символи міст, територій, країн. Одним із них є герб (від польськ. herb, нім. Erbe - спадщина). Це емблема,спадкоємний відмітний знак, поєднання фігур і предметів, яким надається символічне значення, що виражає історичні традиції його володаря. А геральдика – це наука про геральдичні символи та знаки. Вона виникла за часів Російської імперії. Як ознака привілейованого стану російськими імператорами герби були даровані м.Катеринославу, Катеринославській губернії, іншим  великим та важливим містам краю.19 березня 2002 року обласна рада прийняла рішення «Про затвердження Герба та Прапора Дніпропетровської області ».
IV. Вивчення нового матеріалу.
Прийом «Випереджуюче домашнє завдання»
Перегляд та коментарі до презентації «Сучасне і минуле в символах рідного краю».
Герб Катеринославської губернії  має слідуючу символіку: всередині вміщений герб м.Катеринослава, який перевитий імператорською блакитною стрічкою на дубових гілках (міцність і сила). На блакитному небесному щиті французької форми (блакитний колір у геральдиці означає велич, красу, ясність) зображене золоте вензелеве імя імператриці Катерини ІІ,поставлене серед цифр, що знаменують рік (1787), в якому було засноване місто Катеринослав. На щиті встановлена імператорська корона, яка символізувала, що губернія знаходиться під особовим монаршим заступництвом.
Прапор (штандарт, стяг, хоругва) – також є важливим символом у геральдиці. Хоругви були поширені в часи козацтва. Останнім часом прапори має і область і окремі її регіони (райони, міста та містечка).  
Прийом «Шпаргалка»
Вчитель пропонує використовуючи підручник та допоміжні матеріали з геральдики визначити основні елементи барв, металів та символів гербів та прапорів Дніпропетровської області.
Барви
Червона – символізує мужність, любов, великодушність
Малинова – щедрість,доброчесність, велич. Була популярна у козаків
Синя – вірність і чесність
Коричнева та тілесна – використовувалася лише коли треба було передати колір шкіри людини
Чорна – (для оздоблення окремих предметів) мудрість, обачність, сум
Метали
Золото -  втілює знатність і багатство
Срібло – доброта та невинність
Бурелет (від франц жгут) – мантійний купол, утворений перевитими стрічками, над якими  в обрамленні вінка зображено Тризуб. Він виконує роль захисника голови. У гербі символізує охоронця історичної традиції, освячує її.
Вінок (від лат корона)-старовинний символ нагороди, почесті, емблема безсмертя. Вінок із золотого пшеничного колосся і дубового листя означає тріумф, ознаку високої честі.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Дивуй»
Вчитель пропонує створити власний герб кожному учневі, використовуючи отримані знання та відомості з геральдики та схематично його намалювати і дати відповіді на наступні запитання (усно)
1.     Що символізують кольори обраного вами герба?
2.     Які метали ви обрали та чому?
3.     Який орнамент присутній на вашому гербі? Яке змістове навантаження він несе?
4.     Який девіз розміщено на вашому гербі?
VI.Підсумок уроку.
*    Герб являється спадкоємним відмітним знаком, поєднання фігур та предметів якого відтворює символічне значення, що виражає історичні традиції володаря.
*    Герби бувають державні, земельні, корпоративні, родові тощо
*    Геральдика – наука про символи та знаки. Виникла за часів Російської імперії.
*    Девіз Дніпропетровської області – “Ad astra”  - «до зірок» означає прагнення до досконалості, до ідеального, до вершин, водночас символізує ракетно-космічну галузь, яка розвинена в регіоні.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст підручника та конспект



Немає коментарів:

Дописати коментар