9 клас


Сделано на Padlet

Економічна та соціальна (суспільна) географія України

Практичні роботи та дослідження

ВІДПОВІДІ. Практична №2
ВІДПОВІДІ, Практична №3
ВІДПОВІДІ. Практична №4
ВІДПОВІДІ, Практична №5.1
ВІДПОВІДІ, Практична №5.2
ВІДПОВІДІ, Практична №6
ВІДПОВІДІ, Практична №7
ВІДПОВІДІ, Контурні карти

Відповіді. Коберник, Коваленко. Практична №1
Відповіді. Коберник, Коваленко. Практична №2
Відповіді. Кобернік, Коваленко. Практична №3
Відповіді. Кобернік, Коваленко. Практична №4
Відповіді. Кобернік, Коваленко. Практична №5.1
Відповіді. Кобернік, Коваленко. Практична №5.2
Відповіді. Кобернік, Коваленко. Практична №6
Відповіді. Кобернік, Коваленко. Картосхема чорної металургії
Відповіді. Коберниік, Коваленко. Практика №7
Відповіді. Кобернік, Коваленко. Характеристика проблем людства


Сделано на Padlet

Тести "Чинники розміщення господарства"

Тести "Міжнародний поділ праці"

Тести "Первинний сектор. Сільське господарство світу" 

Тести "Сільське господарство України (ЗНО)"

Тести "Сільське господарство світу (ЗНО)"

Тести "Лісова промисловість України та світу"

Тести "Лісова промисловість України та світу (ЗНО)"

Тести "Видобувна промисловість світу. Паливні ресурси"

Тести "Видобуток металічних руд та нерудної сировини"

Тести "Видобування кам'яного вугілля, нафти та газу в Україні" 

Тести "Паливна промисловість світу та України (ЗНО)"

Тести " Електроенергетика світу та України" 

Тести "Електроенергетика світу та України (ЗНО)" 

Тести "Металургія України та світу" 

Тести "Металургія України та світу (ЗНО)" 

Тести "Машинобудування України та світу" 

Тести "Машинобудування України (ЗНО)" 

Тести "Машинобудування світу (ЗНО)" 

Тести "Хімічна промисловість України та світу(ЗНО)" 

Тести "Легка промисловість України та світу" 

Тести "Легка промисловість України та світу (ЗНО)" 

Тести "Харчова промисловість України та світу" 

Тести "Харчова промисловість України та світу (ЗНО)"

Тести "Транспорт України. Автомобільний та залізнодорожний транспорт"

Транспорт "Інші види транспорту" 

Тести "Транспорт світу" 

Тести "Торгівля як вид послуг" 

Тести "Соціальна сфера" 

Тести "Економічні райони України" 

Тести "Транспорт України (ЗНО)" 

Тести "Міжнародний туризм" 

Тести "Туристичні об'єкти України (ЗНО)"


Сучасні тенденції розвитку світового господарства

Світове господарство та міжнародний поділ праці

Транспорт

Лісова промисловість

Машинобудування світу. ТНК

Національна економіка. Показники

Хімічна промисловість

Країни G - 7

Національна економіка. Туризм

Господарство України

Вторинний сектор економіки

Соціально - економічна географія як наука

Секторальна модель економіки

Хто що виробляє?

Суспільна організація виробництва України

Карта України

ТНК

ТЕРИТОРАЛЬНА МОДЕЛІЬ ЕКОНОМІКИ


           Пазл "Країни "Великої двадцятки (G-20)" 
        Карта  "Країни "Великої двадцятки (G-20)"
        Пазл "Транснаціональні корпорації (ТНК)"
        Вправа "Трисекторальна модель економіки"






Заповідники України

Географічне положення України

Суспільна організація виробництва

Області України

Транспортна система України

Транспортний комплекс України

Система розселень і розвиток поселень

Кількість, розміщення і густота населення

Електроенергетика України

Етнічний склад населення України


Чорна металургія України.
Чи знаєте ви, що...


Виплавка й використання заліза на території України відомі ще з часів Київської Русі. На Поліссі, у Передкарпатті з болотяних руд на деревному вугіллі виплавляли залізо в ХІV-ХVІІІ ст. З 1872 року став до ладу в Юзівці (тепер Донецьк) металургійний завод на коксі. У 1913 році в Україні діяло понад 120 металургійних підприємств. У період Першої та Другої світових воєн галузь була повністю зруйнована. У 50-ті роки XX ст. більшість підприємств було відбудовано, почалося спорудження нових заводів, у тому числі в останні роки з використанням киснево-конверторного та бездоменного (в електропечах) способів виплавки сталі.






Чи знаєте ви, що...
У 1913 р. в межах України вироблялося 68 % чавуну і 57 % сталі царської Росії. Частка України в загальносоюзному виробництві у 1990 р. становила 48 % чавуну, 40 % сталі, 41 % готового прокату і 36 % сталевих труб.



Чи знаєте ви, що...
Чорна металургія — матеріаломістка галузь. На виготовлення 1т чавуну витрачають 1,2-1,5 т коксівного вугілля, не менше 1,5 т залізної руди, 0,5 т флюсових вапняків, 30 м3 води.


Чи знаєте ви що...
На чорну металургію припадає близько 20 % усього використання прісної води промисловістю. При цьому 30 % спожитої води втрачається безповоротно, а інша частина проходить 5-кратну очистку та повертається на підприємство.





Чи знаєте ви, що...
Унікальним для України явищем є залізниця Донбас — Кривий Ріг, яка є триколійною. В одному напрямку везуть коксівне вугілля, у зворотному — залізорудний концентрат.

Чи знаєте ви, що...
За рівнем концентрації виробництва чорних металів Україна посідає одне з перших місць у світі: 98 % чавуну і 97 % сталі виробляють підприємства, які щороку виплавляють понад 1 млн т. Усі вони належать до найбільших промислових підприємств.


Чи знаєте ви, що...
Сировиною для чорної металургії є залізна й марганцева руди, хроміти, а також металобрухт. Використовують деякі готові кольорові метали. Основним видом палива є кокс, а також природний газ або дрібномелене вугілля. Використовують у металургійному виробництві також флюсові вапняки і доломіти, вогнетривкі глини для печей, формувальні піски.


Для чорної металургії характерні комбінування і концентрація виробництва. В Україні понад 90 % виплавленого чавуну, сталі й прокату виробляють комбінати повного циклу з річною виплавкою понад 1 млн т. Крім основного виробництва, до складу металургійного комбінату входять коксохімічний завод, агломераційна фабрика, електростанція, азотно-туковий завод, завод будівельних матеріалів тощо.





Агломерат (збагачена залізна руда) разом з коксом і флюсами (вапняками, які використовують для видалення зайвих сполук з розплавленого заліза) завантажують у доменні печі. Частина чавуну, яку переробляють на сталь (переробний чавун), у рідкому стані надходить до сталеплавильних печей. Охолоджена сталь у вигляді злитків надходить до прокатного цеху, де з них виробляють прокат. З відходів основного виробництва виготовляють цемент, азотні добрива тощо. Тобто на комбінаті повного циклу здійснюють усі стадії виробничого процесу — від видобутку руди до випуску кінцевої продукції.
У чорній металургії, крім комбінатів повного циклу (великої металургії), є ще заводи переробної металургії, що виробляють тільки сталь (з довізного чавуну та металобрухту), прокат чи феросплави. На багатьох машинобудівних заводах є металургійні цехи (маламеталургія), які виготовляють для власних потреб сталь, чавунне й сталеве литво.
Раніше сталь стримували в мартенівських печах, які спалюють кокс для виплавки металу. У 2000-2005 роках уже понад 60% цієї продукції давали електропечі та конвертори (печі, де із залізної руди безпосередньо виробляють сталь). З'явилася нова підгалузь чорної металургії — порошкова металургія. Вона, використовуючи порошки металів, виробляє їх сполуки, що характеризуються високою твердістю, стійкістю проти корозії.


Оскільки понад 75 % собівартості чавуну припадає на сировину і паливо (кокс — 50 %), то й основними факторами розміщення підприємств галузі є паливний і сировинний. Переробна і мала металургія орієнтуються на споживача (великі машинобудівні заводи), а виробництво сталі в електропечах — на електроенергію. Важливе значення для металургійних підприємств має наявність води.
Географія і перспективи чорної металургії.
В Україні історично сформувалися і досі існують три основні райони чорної металургії: Донецький (13 заводів), Приазовський (5 заводів), Придніпровський (14 заводів). Перші два райони орієнтуються переважно на паливо і споживача, а Придніпров'я — на родовища залізних і марганцевих руд, воду Дніпра.
Найбільшим виробником чорних металів і прокату є Придніпровський металургійний район, у якому видобувають 95 % залізної й 100 % марганцевої руд, виплавляють близько 50% чавуну, сталі та прокату, а також 66 % сталевих труб і 83 % феросплавів. Тут сформувалися три великі промислові вузли: Дніпропетровський (Дніпропетровськ, Дніпродзержинськ, Новомосковськ), Запорізький (запорізькі заводи «Запоріжсталь», електросталеплавний «Дніпроспецсталь», завод феросплавів) та Криворізький (кар'єри, шахти і збагачувальні комбінати залізних руд Кривого Рогу, марганцевих Нікополя, а також металургійні, трубні й феросплавні заводи цих міст). Кременчуцький вузол перебуває в стадії формування. Тут діє лише Дніпровський гірничо-збагачувальний комбінат, який працює на рудах Кременчуцького залізорудного родовища. На підприємствах Придніпров'я використовують вогнетривкі глини з місцевих родовищ, а вапняки довозять з Криму.
Донецький металургійний район сформувався на базі місцевих родовищ високоякісного коксівного вугілля, вапняків, залізної руди Кривого Рогу та нікопольського марганцю. Найбільшими центрами чорної металургії на Донбасі є Донецьк, Макіївка, Алчевськ, Харцизьк. До найбільших в Україні належать Алчевський комбінат, Донецький, Єнакіївський, Краматорський, Костянтинівський металургійні заводи, Харцизький та Макіївський трубопрокатні заводи.
До складу Приазовського району чорної металургії входять заводи Маріуполя, а також залізорудне родовище та гірничо-збагачувальний комбінат у Керчі. Один з найбільших заводів повного циклу — «Азовсталь», що в Маріуполі, працював раніше на збагаченому, очищеному від домішок агломераті з керчинських руд, який привозили сюди суднами. Проте зараз руда надходить до Маріуполя передусім із Криворіжжя, а коксівне вугілля — з Донбасу. На цій же сировинній та енергетичній базі в Маріуполі працює ще один потужний металургійний комбінат — імені Ілліча. Металургія Приазовського району забезпечує металом місцеві машинобудівні підприємства, частина продукції експортується морським шляхом.
Чорна металургія є одним з найбільших забруднювачів атмосферного повітря, води. На місто Кривий Ріг припадає 10 % забруднень атмосфери в Україні. Тому необхідно поліпшити очистку викидів у повітря, переходити на замкнутий цикл використання води.
Із середини 1990-х рр. постала проблема постачання галузі коксівним вугіллям, зумовлена значним падінням обсягів його видобутку. Актуальним залишається питання подальшої реконструкції підприємств, які сьогодні функціонують, підвищення частки електро- та киснево-конверторної сталі, прокату в загальному обсязі продукції, урізноманітнення їїасортименту, підвищення якості.
Розв'язуючи ці проблеми, Україна й надалі повинна залишатися одним з найбільших у світі виробників чорних металів, експорт яких давав їй у 2000-2008 роках майже третину валютних надходжень.
http://metallugiya-ukrainy.io.ua/





Немає коментарів:

Дописати коментар