середу, 6 січня 2016 р.

Людські раси. Дослідження М.М.Миклухо-Маклая. Найчисленніші народи світу.

Мета:  
Навчальна: дати уявлення про людські раси, про дослідження М.М.Миклухо-Маклая та найчисленніші народи світу; показати їхні відмінності  та території походження; продовжити  формування навичок роботи в малих групах, парах, узагальнення здобутих знань та використання їх у нестандартних ситуаціях, роботи з картографічним матеріалом; формувати вміння відбирати необхідну інформацію та використовувати її з навчальною метою.
Розвивальна: вдосконалити вміння працювати з тематичними картами, розвивати логічне мислення та вміння аналізувати наукові факти, робити висновки й узагальнення, застосовувати набуті знання в повсякденному життя , сприяти розвитку інтересу до науки географії.
Виховна: виховувати повагу до знань людства, прагнення досліджувати свою планету, зібраність, вміння працювати в групі.
Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль, карти людських рас, подорожі М.М.Миклухо-Маклая,  ІКТ - презентація слайдів на тему «Раси».
Тип уроку: комбінований
Опорні поняття: населення, природні умови, частини світу, етнографія
Базові поняття: раси: європеоїдна, монголоїдна, негроїдна, австралоїдна,
змішані раси, аборигени;
Очікувані результати: називати кількість населення  Землі та населення України, людські раси, аналізувати  карти густоти населення та людських рас;розпізнавати способи зображення держав і столиць на політичній карті світу, порівнювати людські раси за зовнішніми ознаками.
ХІД УРОКУ:
1.     Організаційний момент                                                      1 хв
2.     Актуалізація опорних знань                                               6 хв
*    Перевірка д/з. Обмін «чомучками»
*    Перевірка д/з «Лови помилку» - «Світлофор»
3.     Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності             5 хв      
*    Прийом «Дивуй»
*    Прийом «Географічний кінозал»

4.     Вивчення нового матеріалу                                               23 хв     
*    Розповідь вчителя
*    Складання схем методом гронування.
*    Прийом «Проблемне питання»
*    Випереджувальне домашнє завдання
*    Прийом «Географічний кінозал»
*    Прийом «Картографічна лабораторія»
5.     Закріпення вивченого матеріалу                                  7 хв
*    Географічний практикум
*    Проблемне питання
*    Свої приклади
6.     Підсумок уроку                                                             2 хв
7.     Домашнє завдання                                                        1 хв
І.Організаційний момент
ІІ.Актуалізація опорних знань і вмінь
1.     Перевірка д/з. Обмін «чомучками». (робота в парах) Учні ставлять одне одному запитання – «чомучки», підготовлені вдома. Після озвучення відповіді учнями перевіряється правильність  за допомогою слайдів.
v Чому на початку нашої ери кількість населення зростала повільно?
v Чому швидке зростання кількості населення почалося тільки в останні 400 років?
v Чому з ХХ ст. ріст населення став стрімким?
v Чому населення на планеті розселяється нерівномірно?
v Чому перші осередки людської цивілізації виникали в долинах річок, або на рівнинах зі сприятливим кліматом?
2.     Перевірка д/з «Лови помилку!» - «Світлофор». Учитель читає текст по одному реченню. Якщо в реченні є помилка – учні піднімають червону картку, немає помилки – зелену.
v Тривалий час населення Землі збільшувалося дуже повільно (зелений)
v Це пояснюється відсутністю у той час телебачення, мобільного зв’язку та автомобілів (червоний)
v Особливо швидкими темпами населення почало зростати у ХХ столітті (зелений)
v Сьогодні кількість населення становить понад 10 млрд чоловік (червоний)
v Щоб не заважати одне одному населення Землі розташоване рівномірно (червоний)
 ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Дивуй!» Люди, що проживають на планеті,дуже відрізняються одне від одного. У них різні мови, релігії,традиції, звички та. Звичайно ж різний зовнішній  вигляд. А чи знаєте ви, що на думку більшості вчених, поширення людських істот по Землі почалося з одного району в Африці близько 2-3 млн років тому?
Отже, всі люди на Землі – далекі родичі? Сучасні генетичні дослідження це підтверджують. Чому ж тоді люди так відрізняються кольором шкіри, рисами обличчя та багатьма іншими ознаками? Відповідь на це запитання проста і не викликає суперечності у вчених : головною причиною є природа, точніше ті природні умови, в яких жили люди, розселяючись по планеті. Давайте з’ясуємо, як це відбувалося.
Прийом «Географічний кінозал». Перегляд  відеофрагменту про розвиток рас з подальшим обговоренням :  https://www.youtube.com/watch?v=rjTvVFiWoqM
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Розгорнутий план етапу.
1.     Людські раси.
2.     Дослідження М.М.Миклухо-Маклая.
3.     Найчисленніші народи світу.
Основні людські раси
v Аналіз презентації слайдів представників різних рас,з’ясування відмінностей між ними «Населення. Раси»
v Формування поняття «раса»
 Землю населяють люди, різні за зовнішнім виглядом – кольором шкіри, волосся, очей, формою обличчя.  Ці  відмінності з’явилися дуже давно, коли окремі групи людей проживали далеко одна від одної. Тоді різні природні умови наклали свій відбиток на різні групи людей. У результаті багатовікового пристосування до певного природного середовища в них сформувалися різні зовнішні ознаки. Відтоді зовнішні ознаки передаються спадково від батьків дітям, з покоління в покоління, незалежно від місця проживання.
!
Групи людей із схожими зовнішніми ознаками називають людськими расами.
Вчені-етнографи виділяють три основні людські раси.
v Аналіз карти «рас» - з’ясування районів проживання представників різних рас
v Характеристика основних рас (робота з підручниками та слайдами, учні оформляють дані або методом гронування, або у вигляді таблиці)
Європеоїдна раса – найбільш численна. До неї належать близько 45 % населення Землі. Зовнішній вигляд представників цієї раси не однаковий. У людей, що жили в північних районах, виробилися світла шкіра і світле волосся. У людей, що жили в південних районах, шкіра стала смаглявою, а волосся темним. Представники європеоїдної раси населяють головним чином Європу, частину Азії. Чимало їх за останні століття переселилися на інші материки.

Метод гронування
Територія проживання – Європа та частина Азії
 (складання схем)
45%  населення Землі, тому найчисленніша
 

 європеоїди
Південні райони проживання – смаглява шкіра, темне волосся
Північні райони проживання – світла шкіра, світле волосся
 








У людей монголоїдної раси жовтуватий колір шкіри, чорне пряме волосся, вузький розріз очей, обличчя вилицювате. Такі ознаки виникли внаслідок пристосування до частих вітрів і пилових бур. Зокрема, вузький розріз очей запобігав потраплянню пилу і піску. До цієї раси належать народи Азії, а також індіанці – корінне населення Америки.

Монголоїди
Жовтуватий колір шкіри
чорне пряме волосся
Територія проживання: Азія, Америка
Вилицювате обличчя
Вузький розріз очей
 







Представники екваторіальної раси мають темно-коричневий або чорний колір шкіри, карі очі, чорне кучеряве волосся. Вони мають товщі губи і ширший ніс, ніж люди інших рас. Розміщення в екваторіальному і  тропічному поясах привело до пристосування їх організму до сильного опромінення сонцем. Через надлишок сонця в шкірі виробився спеціальний пігмент (фарбник). Від нього шкіра поступово набула темного кольору. Жорстке і кучеряве волосся утворює на голові ніби повітряну подушку – надійний захист від перегріву. А потовщені губи і широкі ніздрі полегшують випаровування води через слизову оболонку. Основні області розселення народів екваторіальної раси – Африка та Австралія. Багато їх проживає в Америці, але там вони не корінні мешканці, а нащадки негрів-рабів, вивезених з Африки ще в ХУІ–ХУІІІ ст.
Екваторіальна
Товсті губи і широкий ніс
Чорне жорстке кучеряве волосся  утворює повітряну подушку, що захищає від перегріву
Живуть в екваторіальному поясі – звикли до опромінення
Надлишок сонця сформував темний барвник шкіри
Багато проживають в Америці, Африка та Австралія – основні області розселення
 












Деякі вчені виділяють також австралоїдну расу. Представники автралоїдної раси зосереджені здебільшого в Австралії та на островах Тихого океану. Вони мають темний колір шкіри, волосся і очей, широкий і дещо приплюснутий ніс

австалоїдна
Темні очі
Темний колір шкіри
Місце проживання – Австралія та Океанія
Широкий приплюснутий ніс
 




Темне волосся
.
                                      
                                                Складання таблиці.
Назва раси
Ознаки раси
Особливості природних умов району формування
Райони формування
Європеоїдна



Монголоїдна



Австралоїдна



Негроїдна



Поняття про змішані раси та причини їх виникнення
v Метиси- нащадки індіанців і європейців
v Мулати – нащадки негрів і європейців
v Самбо-нащадки негрів та індіанців
?
Рівність рас:
    Прийом «Проблемне питання» Які причини виникнення теорії  
    нерівності рас.
Рівність рас. Вчені довели, що здібності людини до розумової і фізичної праці не залежать від того, до якої раси вона належить. Будь-які народи можуть успішно розвивати свою культуру, науку, господарство.
Прийом «Випереджувальне домашнє завдання». Виступи учнів, які готували повідомлення про  дослідження М.М.Миклухо-Маклая.
Великий внесок в обґрунтування рівності рас і народів вніс наш земляк Микола Миклухо-Маклай (1846–1888 рр.). Він все своє життя присвятив вивченню народів, що населяють тропічні острови Тихого океану. Тоді мало що знали про аборигенів островів, які не мали зв’язку із зовнішнім світом і стояли на низькому щаблі розвитку. У 1871 р. М. Миклухо-Маклай оселився на острові Нова Гвінея, де живуть папуаси, які відносяться до екваторіальної раси. Вчений прожив серед них тривалий час і встановив дружні стосунки. Вивчивши життя папуасів, Маклай дійшов висновку, що так званні первісні народи так само здатні до розумового розвитку, як і будь-який інший народ на Землі.
Прийом «Географічний кінозал»  Перегляд відеофрагменту про М.М.Міклухо-Маклая  http://www.youtube.com/watch?v=uCG4UTppJcI  
Найчисленніші народи світу
Прийом «Розповідь вчителя».  Найпершою формою етносу, що виникла історично, було плем’я. Воно складалося з кількох родів, споріднених кровними зв’язками. Зараз племена ще збереглися в лісах Амазонії, деяких країнах Африки, Азії, та на островах Тихого океану. З плином часу кровна спорідненість замінялася спільною територією  проживання, й формувалася народність. Вона складалася з близьких за мовою та походженням племен. Під час формування народностей мова одного племені ставала спільною мовою. Разом із цим виникла спільність культури та господарської діяльності. Проте поки що спільні ознаки народності досить нестійкі. В Європі першими народностями були давньоруська, польська, давньонімецька, північнофранцузька та інші (Учні знаходять на карті райони поширення цих народностей). Коли спільні риси мови, культури, єдність території набувають усталеного характеру, народність перетворюється на націю – останню форму етносу. Для людей, що належать до однієї нації притаманні такі сталі спільні ознаки:єдність території, мови, культури, господарської діяльності. Все це веде до усвідомлення людьми їхньої національної незалежності. Нації та народності об’єднуються у споріднені групи, що дає можливість простежити їх походження. Найважливішою ознакою для цього є мова. Загальна кількість мов на Землі становить 4-5 тисяч. Мов значно більше, ніж націй. Є випадки, коли однією мовою говорять декілька народів. (Учні самостійно наводять приклади таких мов). Близькі  за походженням, граматикою, словниковим фондом мови об’єднують у великі мовні сімї, а ті в свою чергу розпадаються на мовні групи.  Українська мова належить до словянської групи найчисленнішої у світі індоєвропейської мовної родини.  Більшість вчених вважає, що у світі існує від 2 до 4 тисяч народів.  Великим  вважається народ, у якому налічується понад 1 000 000 осіб. Таких народів понад 300. Разом вони становлять майже 96% всього населення.
Прийом «Картографічна лабораторія». Користуючись картами атласу, заповніть таблицю та підпишіть на контурній карті території, де проживають найчисленніші народи світу.
№з/п
Назва народу
Чисельність
Ареали проживання
1
Китайці


2
Хіндустанці


3
Американці


4
Росіяни


5
Українці



V.Закріплення вивченого матеріалу.
Альтернативні варіанти:
1.Прийом «Географічний практикум» . Завдання: опишіть свою зовнішність з огляду на теорію про раси та зробіть висновок про свою приналежність до певної раси.
?
2.Прийом «Проблемне питання». Сучасні дослідження доводять, що на початку ХХІ століття до змішаних рас належатиме близько 30% населення Землі. Чим пояснити цей факт?
Як,на вашу думку, надалі буде змінюватися ця цифра – збільшуватиметься, чи зменшуватиметься?  Обгрунтуйте відповідь.
3. «Свої приклади» Наведіть приклади відомих вам людей, які належать до різних рас.
VI.Підсумок уроку
Учні відповідають на запитання,використовуючи презентаційні слайди
1.     Про які людські раси ви дізналися сьогодні на уроці?
2.     Якими є причини виникнення різних рас на землі?
3.     Які раси називають змішаними?
4.     Наведіть докази рівності рас.
VII. Домашнє завдання.
1.     Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2.     Підготуйте короткі повідомлення про країн-сусідів України та про найчисленніші країни світу.


Немає коментарів:

Дописати коментар