неділю, 22 грудня 2013 р.

Майстер-клас "Я роблю це так"

Бондаренко Людмила Анатоліївна
вчитель географії Малокозирщанського НВК
«Школа-дошкільний заклад»
Новомосковського району
Дніпропетровської області
                                Майстер – клас «Я роблю це так».
Усіма можливими засобами потрібно запалювати в дітях гаряче прагнення до знань і навчання.
Я.А. Коменський

«У дитячому віці гра – це норма, і дитина повинна завжди гратися, навіть коли робить серйозну справу»
А.С. Макаренко
Арабський письменник і філософ Сааді зазначив: учень, який вчиться без бажання, - це птах без крил. Саме тому одне із завдань, яке я ставлю перед собою,  - викликати інтерес учнів до навчання, активізувати їх розумову діяльність.
Навчальний матеріал легше засвоюється і найдовше зберігається в пам’яті в тому випадку, коли учень не пасивно сприймає те, що говорить учитель, а активно діє під час вивчення матеріалу.
Вашій увазі пропоную  прийоми навчання, які допомагають зацікавити учнів у вивчені географії,  залучити їх до активної співпраці.


Вправи з сигнальними картками. Прийом «Вірю-не вірю»
Часто на уроках використовую гру з сигнальними картками. Вони зазвичай зеленого та червоного кольорів. Гра полягає в тому, що вчитель   задає питання, учні подумки дають на нього відповідь, і піднімають зелені картки в разі, якщо вірять сказаному вчителем. А якщо не вірять – піднімають червону картку.  Діти повинні  бути дуже уважними, бо кожен, хто не півірить вчителеві та підніме червону картку – повинен буде довести свою точку зору, або визнати свою помилку. Тож  потрібно завжди бути напоготові.  Під час цієї гри активними стають абсолютно всі учні незалежно від віку і рівня знань, при цьому активізується їх думка, стимулюється процес мислення, процес висловлення своїх думок та їх аргументація.
Наприклад:
1.     Африка – найбільший материк світу за площею (не вірю)
2.Африка – найбільший уламок Гондвани (вірю)
3.Африка лежить в обох півкулях (вірю)
4.Африку омивають три океани (не вірю)  
5.На півночі Африку омиває Червоне море (не вірю)
6.Гвінейська затока – найбільша у світі (вірю)
7.Мозамбіцька протока – найдовша у світі (вірю)
8.Африку називають улюбленицею Сонця (вірю)
9. Африку відкрив Васко да Гама (не вірю)
10.Африка- це колиска людства (вірю)
Прийом «Кросворд»
Цей прийом можна використовувати фрагментарно на кожному уроці. Вчитель розробляє кросворд та легенду до нього по конкретній темі. Друкує кожному учневі на форматному листку, пропонує по ходу уроку розгадати кросворд, слухаючи та приймаючи участь в обговоренні матеріалу. Перед цим хвилинку дає на ознайомлення з запитаннями кросворду. Такий прийом дає можливість робити висновки зі сказаного та почутого, розвиває уважність та логічну пам'ять. Якщо якесь запитання надто складне – в кінці уроку разом обговорюємо.
Наприклад:
і
4т
а
н
г
а
н
ь
ї
к
а
м
д
т
б
6к
о
н
г
о
е
р
з
7н
і
г
е
р
5н
і
л
я

Вертикаль:
1.      Річка починається на плато Лунда, утворює численні пороги та водоспади і впадає в Індійський океан (Замбезі)
2.      Це найбільше озеро Африки (Вікторія)
3.      Для озера характерні сезонні коливання води і максимальна глибина 7 км  (Чад)
Горизонталь:
4.      Друге озеро у світі за глибиною (Танганьїка)
5.      Річка починається у південній півкулі і тече у північному напрямку через різні кліматичні пояси (Ніл)
6.      За річним стоком річка посідає перше місце на континенті (Конго)
7.      Річка впадає у Гвінейську затоку, утворюючи дельту(Нігер)
Робота з контурною картою.
Географія традиційно використовує карти та роботу з ними. Учні повинні правильно малювати контурну карту. Це означає, що кордони держави повинні бути чітко наведені червоним кольором, написи повинні бути вірно нанесені і т.д. Якщо використовуються олівці – фон повинен бути однотонним (якщо це один колір), а не штриховка в різні сторони. Тобто контурна карта повинна бути красивою. І найкращі карти ставляться в приклад, та використовуються як наочний матеріал. А заохочення завжди сприймається добре. При такому виді роботи розвивається просторова уява, сприйняття кольору, структури, уважності, спостережливості, і, нарешті, здорової конкуренції.

Використання презентацій в програмі Power Point
На будь-який урок виготовляю презентацію за темою уроку. Вона відображує ключові моменти уроку, схеми, фрагменти карт, визначення. Завжди додаю фото по темі уроку: жанрові чи епізодичні. Це наглядно, добре запямятовується, можна щоразу відновити спогади чи повторити вивчене. До того ж фото завжди сприймаються позитивно, і несуть велике пізнавальне навантаження.
Наприклад:






Робота з програмою Movie Maker
Ця програма дозволяє виготовляти кліпи. Наприклад, візьмемо перший ознайомлюючий урок по темі «Африка». Для того, щоб отримати перші уявлення про материк – показую кліп. На фоні традиційної африканської музики ми бачимо жанрові фотографії материка: природи, водного простору, людей, традицій та звичаїв. Це дуже наглядно. Добре запям’ятовується, завжди справляє позитивне естетичне враження, стимулює безліч запитань, на які шукаємо відповіді на протязі інших уроків. І загальне враження про материк завжди позитивне.
Тестова перевірка за ПК  
 Сьогодні досить актуально використовувати тестову перевірку  знань й умінь учнів. Існують різні види тестів, але найсучасніша технологія – це використання персонального комп’ютера. Користуюся  програмами     “ADTester” та “Му Test” . Дані програми дають можливість швидко перевірити рівень знань учнів та  об’єктивно оцінити їх знання. Дітей   же  приваблює новизна опитування, можливість відразу після закінчення роботи побачити свою оцінку.
 Ці програми дають  можливість створити власні тести різного типу: вибрати одну правильну відповідь із запропонованих, множинний вибір, встановити відповідність, встановити послідовність дій, дати самостійну відповідь.





Крім того, програма  “ADTester” дає можливість  глибоко проаналізувати відповідь кожного учня окремо й виявити, які помилки були  ним допущені.
Але  надаю перевагу тестам в програмі My Test. Тут варіанти відповідей на тести повніші: одиночний вибір, множинний вибір,






Використання програми Jigcaw Puzzle Life.
Дуже цікаво відповідати на запитання, коли відповідь можна «скласти» за допомогою пазлів. Наприклад, пропоную дати відповідь на запитання: «Назвіть одного з характерних представників фауни Африки». Відповідь: слон. Учні за допомогою комп’ютера складають пазли і дають відповідь на запитання. Така форма роботи розвиває уяву, просторове орієнтування, логічне мислення. Фіксую лише кількість фрагментів, з яких буде складатися загальна картинка. Крім представників фауни це можуть бути і інші поняття: карти материка чи океану, представники флори чи населення, картинки побуту чи економічного розвитку країни чи континенту. Діти з задоволенням сприймають таку форму роботи.









 Коли я заходжу до класу, то ставлю перед собою головну мету: розвивати  здібності учнів, дати дитині упевненість у тому, що вона  досягне успіху, навчити її вчитися: здобувати інформацію, використовувати її, співставляти та аналізувати, формувати уміння застосовувати набуті знання й отримувати насолоду від процесу учіння. 


Немає коментарів:

Дописати коментар