неділя, 12 січня 2014 р.

Конспект уроку у 7 класі "Води суходолу Африки"

Мета:   сформувати в учнів уявлення про особливості вод суходолу; систематизувати знання про гідрологічні особливості; продовжити виховання бережного ставлення до природи та вміння здобувати та застосовувати інформацію.
Обладнання:  фізична карта Африки та світу, атласи, презентації  «Внутрішні води Африки»,«Озера Африки»
Тип уроку: комбінований
Опорні та базові поняття:  Ніл – найдовша річка світу, Конго – друга за повноводністю річка світу, Таньганьїка – друге за глибиною озеро світу, артезіанський басейн Сахари – один з найбільших у світі, річка і її частини; озера і їх типи за походженням озерних улоговин.

ЗМІСТ УРОКУ
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями
1.     Якими водами живляться річки і від чого залежить їхній режим? (дощовими, талими сніговими і льодовиковими та підземними водами. Від джерела живлення залежить об’єм води і зміни її рівня в річці)
2.     У яких районах материка кліматичні умови є найбільш сприятливими для утворення річок? ( в екваторіальному кліматі за рахунок дощів річки повноводні цілорічно, в субекваторіальних областях – тільки влітку. В посушливих районах з тропічним кліматом річок мало – вони не мають зв’язку зі Світовим океаном, це область внутрішнього стоку.)
3.     Чим відрізняються рівнинні і гірські річки? (рівнинні річки утворюють широкі неглибокі долини, мають невелику швидкість течії, гірські – вузькі і глибокі долини та велику швидкість течії.)
4.     У яких районах Африки річки мають гірський характер? (південь та схід Африки)
5.     Які типи озер розрізняють за озерними улоговинами? (тектонічні, загатні, вулканічні, льодовикові, заплавні, лиманні)
6.     Чим стічні озера відрізняються від безстічних? (із стічних озер річки витікають, а з безстічних – не витікають)
7.     Як утворюються підземні води? (в надра вода надходить переважно з атмосферних опадів. Дощові і талі води просочуються вглиб земної кори. Там вони нагромаджуються у порах та тріщинах порід)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Розповідь вчителя:   Історія більшості давніх цивілізацій пов’язана з річками. Давній Єгипет називають даром Нілу – найбільшої річки земної кулі. Якби не було його життєдайних вод – на місці Єгипту простяглася б пустеля.
Прийом «Мікрофон»
Учні передають один одному уявний мікрофон. Відповідаючи на запитання та доповнюючи один одного.
*    Чому ми вивчаємо тему «Вода»? З якою метою?
*    Чи знадобляться в подальшому житті знання з даної теми?
*    Чому вода найцінніший мінерал на Землі?
*    Яке значення має вода для окремих регіонів Африки?
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя:
Річки Африки належать до трьох басейнів: Атлантичного океану, Індійського океану та внутрішнього стоку. Дивовижне відкриття зробили вчені у 1958 році. За допомогою радіоізотопів ними була виявлена річка, що протікає під Нілом. Причому її середньорічна витрата води в 6 разів більша, ніж у Нілу, і складає близько 500 км.кв
Дві найдовші річки світу – це Ніл в Африці і Амазонка у Пд Америці. Географи дотепер сперечаються, яка з них довша. Більшість віддає перевагу Нілу, вважаючи його довжиною 6670 км, а довжину Амазонки – 6448 км.
Вважається, що найбільше у світі підземне озеро знаходиться на глибині 60 м в Намібії (Африка) в печері Драхенхаухлох. Воно виявлене в 1986 році. Площа його акваторії складає більше 2 га. Максимальна глибина 90 м.
Третина Африки – це область внутрішнього стоку в основному тимчасових водотоків. Області з тропічним кліматом – Сахара і частина Калахарі – майже не мають річок. Їх перетинають ваді – сухі гирла. Що наповнюються водою лише після дощів.
Більшість річок Африки стікає в Атлантику.
Прийом «Робота в групах»
 Учні розподіляються за групами і складають характеристику найбільших річок Африки, використовуючи план характеристики  річки, карти атласу та текст підручника:
1.     Географічне положення. На якому материку та в якій його частині протікає
2.     Де бере початок та куди впадає
3.     Напрям течії
4.     Яка залежність характеру течії від рельєфу місцевості по якій протікає річка?
5.     Зміна стоку за порами року
6.     Притоки річки
7.     Характер використання людиною
8.     Екологічні проблеми
Прийом «Мандрівка»
Вчитель показує на карті озера Африки.
Прийом «Конспект»
Охарактеризувати найбільші озера Африки за картами атласу та текстом підручника, використовуючи план характеристики озера:
1.     Географічне положення
2.     Як утворилася озерна улоговина
3.     Найбільша глибина
4.     Солоність
5.     Стічне або безстічне
6.     Характер берегів
7.     Господарська діяльність людини. Екологічні проблеми озера


V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Картографічна лабораторія» практична робота №8 «Нанесення на к/к назв основних географічних об’єктів Африки»
-         Річки
-         Озера
VІ. Підсумок уроку
Прийом «Кросворд»
і
4т
а
н
г
а
н
ь
ї
к
а
м
д
т
б
6к
о
н
г
о
е
р
з
7н
і
г
е
р
5н
і
л
я

Вертикаль:
1.      Річка починається на плато Лунда, утворює численні пороги та водоспади і впадає в Індійський океан (Замбезі)
2.      Це найбільше озеро Африки (Вікторія)
3.      Для озера характерні сезонні коливання води і максимальна глибина 7 км  (Чад)
Горизонталь:
4.      Друге озеро у світі за глибиною (Танганьїка)
5.      Річка починається у південній півкулі і тече у північному напрямку через різні кліматичні пояси (Ніл)
6.      За річним стоком річка посідає перше місце на континенті (Конго)
7.      Річка впадає у Гвінейську затоку, утворюючи дельту(Нігер)
Прийом «Довідник»
Озеро
Солоність  (%)
Прісне
Менше ніж 0.1%
Солонувате
0.1% - 3.5%
Солоне
Понад 3.5%

VІІ.Домашнє завдання
-          Прочитати текст підручника пар16, дати усні відповіді на запитання.
-          закінчити практичну роботу


Додатковий матеріал до теми «Води суходолу»
*    В Африці існує озеро, вода якого забарвлена у рожевий колір. Воно так і називається Рожеве озеро. Озеро знаходиться недалеко від Дакара – столиці Сенегалу. Сам факт появи води рожевого кольору науково не пояснений. Одна з існуючих гіпотез говорить про підвищену концентрацію у воді мікроорганізмів, які і забарвлюють воду в такий незвичний колір. Інше припущення пояснює такий колір великою концентрацією магнію. Вода Рожевого озера містить багато  солі і має гірко-солоний присмак.
*    Озера дивують не лише забарвленням. Не можна не згадати про таку чудасію, як озеро з чорнила. Побачити його, а також випробувати на папері якість його чорнила можна. Але для цього треба побувати в Алжирі і розшукати там селище Седі-Бель. Поблизу нього і знаходиться чорнильне озеро. Рецепт природного чорнила простий. В озеро впадають дві річки. Вода однієї з них приносить багато розчинених солей заліза. У воді іншої містяться гумінові речовини, що утворюються в грунті при розкладання рослинних залишків. Змішуючись, ці речовини і дають чорнильну рідину.








субота, 11 січня 2014 р.

Африка. Особливості географічного положення материка, елементи берегової лінії, дослідження та освоєння.

Мета: дати відомості, систематизувати, поглибити та закріпити знання про географічне положення материка; виявити особливості положення Африки; вдосконалювати навички роботи з картою, атласом та додатковою літературою; вчити самостійно робити висновки, спираючись на вивчений та знайдений самостійно матеріал; розвивати інтерес до предмета; виховувати бережне ставлення до ресурсів Землі.
Обладнання: атласи, підручник, фізична карта Африки, контурні карти, плани характеристики географічного положення материка, презентація «Африка».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Опорні та базові поняття: материк, частина світу, географічне положення,півкулі, меридіани, паралелі, Гондвана, частини Світового океану, площа материка, екватор, нульовий меридіан, крайні точки, дослідники
Номенклатура: океани: Атлантичний, Індійський; моря:Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Сідра, Аденська, Суецький канал; протоки:Баб-ель-Мандебська, Мозамбіцька; острови:Мадагаскар, Канарські; півострів: Сомалі; крайні точки:мис Рас-Енгела, мис Голковий, мис Альмаді, мис рас-Гафун
ЗМІСТ УРОКУ
І.Організаційний момент
Прийом «Асоціація»
Вчитель говорить слово «Африка» і пропонує учням по черзі висловити всі асоціації, які виникають при цьому (спека, пустеля, савана,жирафи, слони). Вчитель пропонує після вивчення теми знову повернутися до прийому «Асоціацій» і висловити всі асоціації після вивчення теми.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Географічна розминка»
Вчитель пропонує пригадати слідуючі поняття:
*    Півкуля - …  (частина світу умовно розділена екватором на північну та південну)
*    Екватор - … (уявна лінія, яка розділяє Землю на дві півкулі)
*    Материк -…  (уявна лінія, яка сполучає північний та південний полюс)
*    Нульовий меридіан -… (меридіан, який проходить через Грінвічську обсерваторію і від нього починається відлік довготи)
*    Частина світу - … (один з континентів)
*    Полюси - … (ті точки, де земна вісь входить і виходить із глобуса Землі)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Розповідь вчителя: Африка – материк величезних східчастих рівнин, плато, плоскогір’їв, нагір’їв. Це материк саван і пустель. Це батьківщина слонів, жирафів та баобабів. Це прабатьківщина блюзу – музики,яка сьогодні дуже популярна у світі. Це материк, на якому проживають люди з іншим кольором шкіри – бо вона спечена сонцем, і овіяна вітрами. І це все -Африка.
Прийом «Словничок».
-         Африка – в перекладі з грецького «безморозний»
-         Африка – походить від назви берберського племені африги і означає «той, що не знає холоду»
Приймом «Відстрочена загадка»
Вчитель пропонує здогадатися та обґрунтувати свою здогадку про те, чому під час вивчення буде розглядатися лише питання дослідження Африки,а не її відкриття?
IV. Вивчення нового матеріалу
Прийом «Робота в групах»
Учні отримують план характеристики материка. Діляться на 4 групи і готують відповіді на 2 запитання з плану характеристики материка, потім діляться з іншими учасниками інформацією


Назва групи
Запитання
1
1.     Географічне положення материка
2.     Історія відкриття, дослідження та освоєння материка

2
1.     Особливості рельєфу, геологічної будови та корисних копалин материка
2.     Клімат та чинники, що його утворили. Кліматичні пояси, області та типи клімату материка

3
1.     Внутрішні води та їх залежність від клімату
2.     Грунтово-рослинний покрив і тваринний світ материка
4
1.     Природні комплекси: зони та країни. Охорона природи на материку
2.     Природні ресурси. Населення та господарство. Політична карта материка. Найбільші держави та їх характеристика
Прийом «Випереджуюче домашнє завдання»
Заздалегідь отримавши завдання, учні розповідають, користуючись опорною схемою про дослідження материка
Учень 1. Відомо, що 3.5 тисячі років тому єгиптяни здійснювали далекі плавання вздовж берегів Червоного моря на південь. Фараони посилали своїх підданих у країну Пунт (нині Ефіопія і Сомалі) по слонову кістку, золото і цінні породи дерев. В ті часи ще ніхто не знав, що Африка з усіх боків омивається водою. Лише фінікійці у 6 ст до н.е. обігнули Африку і довели. Що вона омивається водою. А для європейців та азіатів – найближчих сусідів впродовж віків материк залишався невідомим. У ті часи існувало переконання, що жити в жаркому екваторіальному кліматі неможливо, бо сонце там обпалює людей до чорного кольору, а море кипить і випаровується. В 14 ст  Ібн Батутта під час воїх численних подорожей перетнув Сахару, і дослідив узбережжя Східної Африки і Західний Судан.
Учень 2. В 15 ст чималих зусиль доклали португальські мореплавці, які шукали шлях до Індії. У 1488 році Бартоломео Діаш проплив уздовж західного узбережжя Африки і осягнув її південних околиць. Він відкрив миси Доброї Надії та Агульяс. Через 10 років дослідження продовжив Васко да Гама – так розвідники Індії встановили обриси материка Африка. Португальці привезли в Європу перших чорношкірих африканців-рабів.
Учень 3. А внутрішні райони ще довго залишалися невідомими. Лише у 19 ст Давід Лівінгстон – лікар і мандрівник  - пертнув Південну Африку із заходу на схід. Він здійснив плавання по річці Замбезі, відкрив великий водоспад вікторія, дослідив озера Ньяса і Таньганьїка, описав місцеві види рослин і тварин. Перетнув у 1849 році Калахарі і встановив що це напівпустеля.він помер, прагнучи знайти витоки Нілу.
Учень 4. Наш земляк Єгор Ковалевський теж досліджував Африку. Він здобув освіту гірничого інженера у Харкові, і його відрядили у Єгипет для пошуків родовищ золота. Він виконав своє завдання і багато подорожував: описав рельєф маловідомого тоді Ефіопського нагір’я ; першим припустив, що головним витоком Нілу є Білий Ніл, а не Голубий, як тоді вважали. І що його верхівя треба шукати у екваторіальних районах.
Прийом «Материк в цифрах»
*    Площа – 30.3 млн км.кв  з островами(друге місце у світі)
*    Населення – більш як 870 млн.осіб (друге місце у світі)
*    Довжина берегової лінії – 30.5 тис км (третє місце у світі)
*    Середня висота над рівнем моря – 650 м (четверте місце у світі)
*    Найвища точка над рівнем моря – г.Кіліманджаро 5895 м
*    Найнижча точка над рівнем моря – западина Ассаль  (-155 м)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Картографічна лабораторія» Практична робота№7 «Визначення координат крайніх точок Африки»
Нанести на контурну карту Африки:
1.     Крайні точки Африки та їх координати
2.     Океани, затоки, протоки та моря, що омивають Африку
3.     Визначити протяжність із півночі на південь та із заходу на схід.
4.     Острови та півострови Африки
Прийом «Експрес-тести»
1.     Назвіть крайні північну та південну точки Африки
a.     Мис Рас-Енгела та мис Агульяс (Голковий) (так)
b.     Мис Рас-Енгела та мис Альмаді
c.      Мис Агульяс та мис Рас-Гафун
2.     Відносно нульового меридіану Африка лежить у
a.     Західній півкулі
b.     Східній півкулі
c.      У Східній півкулі, лише невелика частина у Західній (так)
3.     Чим відокремлена Африка від інших материків?
a.     Водами Аталнтичного і Тихого океанів
b.     Водами Індійського океану
c.      Водами Атлантичного і Індійського океанів (так)
4.     Де проходить екватор на території Африки?
a.     Майже посередині (так)
b.     Далі на північ
c.      Далі на південь
Прийом «Вірю-не вірю»
Вчитель заздалегідь роздав кожному учневі червоні та зелені прапорці або картки, пропонуючи підняти зелений в разі згоди, та червоний в разі, якщо учень не згоден, обґрунтовуючи свою думку.
1.     Африка – найбільший материк світу за площею (не вірю)
2.Африка – найбільший уламок Гондвани (вірю)
3.Африка лежить в обох півкулях (вірю)
4.Африку омивають три океани (не вірю)  
5.На півночі Африку омиває Червоне море (не вірю)
6.Гвінейська затока – найбільша у світі (вірю)
7.Мозамбіцька протока – найдовша у світі (вірю)
8.Африку називають улюбленицею Сонця (вірю)
9. Африку відкрив Васко да Гама (не вірю)
10.Африка- це колиска людства (вірю)
VІ. Підсумок уроку
*    Африка – другий за площею материк світу
*    Це – колиска людства. Яку досліджували Лівінгстон, Ковалевський, Діаш, Стенлі
*    Вона лежить в усіх півкулях (північній, південній, західній і східній)
*    Має не дуже розчленовану берегову лінію
*    Омивається двома океанами: Атлантичним і Індійським; двома морями: Середземним і Червоним; до неї прилягають Гвінейська і Аденська затоки, Гібралтарська і Баб ель Мандебська протоки, острів Мадагаскар, що відділяється Мозамбіцькою протокою.
VІІ.Домашнє завдання
Прочитати текст підручника пар13, дати усні відповіді на запитання та закінчити практичну роботу.

Додатковий матеріал до теми «Африка. Особливості географічного положення материка, елементи берегової лінії, дослідження та освоєння.»
Немає іншого континенту у світі, який постраждав би від колоніального гніту більше, ніж Африка. Цей материк був районом головної європейської колонізації, яка почалася більш як 2000 років тому у Північній Африці. В епоху Великих географічних відкриттів, починаючи з 15 ст колонізація материка перемістилася у центральну частину. Африка перетворилася на «заповідне поле охоти на чорношкірих». Работоргівля призвела до запустіння багатьох областей, розвалу господарства, розпаду державності, принесла велику шкоду культурі африканських народів. В результаті торгівлі людьми населення континенту скоротилося більш ніж на 100 млн чоловік.

                                                                                                  По Х.Лангер,З .Лангер

Ель-Уед один з найкрасивіших оазисів Алжирської Сахари. Він лежить серед пісків Великого Східного Ерга. Із зовнішнім світом його пов’язує асфальтоване шоссе – адже Ель_Уед  - столиця адміністративного округу Суф. Життя серед пісчаного моря примушувало людей пристосовуватися до цих нелегких умов. За довгі тисячоліття у Суфі зявилися   свої особливості побуту. Для будівництва використовують гіпс, деревину та листя пальм. Друга особливість оазисів у Суфі – тутешні пальмові насадження. Кожен оазис у Сахарі оточений пальмовими садами. Серед пісків ростуть тисячі фінікових пальм – це основа існування місцевих жителів. Селяни риють в піску глибокі ями, саджають в них пальми, які корінням досягають грунтових вод глибини 6-15 м. В кожній ямі росте 50-100 пальм. В Суфі вирощують 15 сортів фініків. Але лише один вид іде на експорт – деглентур, або мускатний фінік. Багато жителів округу Суф займаються традиційним ткацтвом килимів. Шерсть, з якої тчуть килими купують у кочівників. Особливістю місцевих килимів є декоративний хрест посеред кожного килима. Так званний «хрест Суфі», по якому видно. Що килим витканий у Алжирі.